Nå er betongdekket på rundt 6,6 kilometer av E6 nord for Gardermoen utslitt. Vegvesenet vil ha anbud på helt ny vegoverbygning på strekningen.
– Betongdekket har fungert veldig godt. Det har vel hatt en levetid på 30 år og vel så det, sier prosjektleder Åge Brudeseth i Vegvesenet.
Betongdekket er 20-25 centimeter tykt. For noen år siden måtte betongen freses ned to-tre centimeter på grunn av hjulspor.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Sprekker opp
– Nå er slitasjen blitt ganske stor, og vi ser tendenser til at dekket sprekker opp, sier Brudeseth.
I og med at betongen må vekk, så blir det helt ny vegkropp i samme slengen. Det skal traues ut dypere enn dagens trau, og ny vegoverbygning skal på plass. Årsaken er at dagens krav til overbygning er strengere enn da vegen ble bygd i 1989. Uttrauingen under underkant av dagens forsterkningslag kan bli på alt fra 0,5 til 1,5 meter, avhengig av lokale grunnforhold.
Kostnadsrammen er i underkant av 200 millioner kroner for det hele.
– Vi er avhengige av endelig klarsignal og bevilgning fra departementet. Vi har penger til halve strekket, altså omtrent fra Gardermoen til Hauerseterkrysset. Den halvdelen skal tas i år, og så vil entreprenøren få opsjon på siste halvdel neste år, sier Brudeseth.
Må fordeles over flere år
Arbeidet er såpass omfattende at det ikke kan gjennomføres i løpet av en sommersesong. Det blir anleggsstopp om vinteren. Oppdraget vil innebære at E6 blir stengt innimellom, og prosjektet får ikke lov til å stenge vegen om vinteren.
– Vi håper at vi kan beholde en del elementer, som for eksempel midtdelere, sier Brudeseth.
Betongstrekningen var et prøveprosjekt fra 1980-årene. På grunn av utfordringene med tele og grunnforhold i Norge så har Vegvesenet ikke vurdert betong som alternativt dekke på strekningen.
Asfaltdekke er valgt for å få likt dekke på E6.
LES OGSÅ: Blåser nytt liv i betongdekker på veg
LES OGSÅ: Betongvegene lever videre