- Det er lurt av dere å invitere fylkeskommunene hit!
Samferdselssjef Aud Riseng i Innlandet fylke representerte den nye store byggherren asfaltbransjen nå må forholde seg til, da hun innledet Asfaltdagen 2020 foran 270 deltagere fra alle sider av asfaltbransjen i Oslo torsdag.
Innlandet var første aktør ut med årets asfaltkontrakter, da de lyste ut sine første tre kontrakter tidligere i januar, før både Vegvesenet og andre fylker.
Riseng fortalte at fylket også vil lyse ut de fem første driftkontraktene nå i februar.
Det har vært jobbet på spreng med å utvikle en egen drifts- og vedlikeholdsstandard som skal kunne brukes på alle veiene i Innlandet - og med å utvikle ny kontraktsmal. Fylket bruker Vegvesenets mal i år, men vurderer å ta i bruk sin egen mal fra 2021.
Slo alarm etter «Hans» – nå kan skadene bli like store
Klimakrav blir viktig
Riseng gjorde det klart at miljø- og klimakrav vil bli viktig i de nye asfaltkontraktene. Fylket vil blant annet kreve innlevering av EPD-deklarasjoner på de tre massetypene det er mest av i kontraktene, og vurderer også å innføre bonusordninger for eksempel for bruk av lavtemperaturasfalt.
– Vi kommer også til å være positive til gjenbruksasfalt, og vil ha krav om jevn fart på utleggingen, uten stopp, for å sikre økt levetid på dekket, fortalte Riseng.
Hun leder samferdselsseksjonen i et fylke som er blitt 22 prosent større enn Danmark, og med nesten 6800 kilometer fylkesvei, i tillegg til europa- og riksveiene som går gjennom fylket både på langs og tvers.
1100 kilometer av fylkesveiene i Innlandet er grusveier, så for asfaltbransjen var det nok svært interessant da Riseng fortalte at fylket har lånt 100 millioner kroner til opprusting av fylkesveiene i 2020.
Første solkraft-nei i Norge
Like byggherrer - eller 11 forskjellige?
Riseng fikk god tid til å presentere Innlandet fylke ettersom asfaltforeningens leder Thor Asbjørn Lunaas måtte konstatere at statssekretær Tommy Skjervold tydeligvis var gått med i dragsuget etter FrPs uttreden av regjeringa.
Også Lunaas trakk fram at fylkeskommunene nå blir en viktig aktør i asfaltbransjen, og mener det blant annet blir spennende å se om fylkene kommer til å opptre som en enhetlig gruppe, eller om de vil bli 11 veldig ulike byggherrer å forholde seg til.
Biodrivstoff: Frykter Norge blir sinke