- Det er lurt av dere å invitere fylkeskommunene hit!
Samferdselssjef Aud Riseng i Innlandet fylke representerte den nye store byggherren asfaltbransjen nå må forholde seg til, da hun innledet Asfaltdagen 2020 foran 270 deltagere fra alle sider av asfaltbransjen i Oslo torsdag.
Innlandet var første aktør ut med årets asfaltkontrakter, da de lyste ut sine første tre kontrakter tidligere i januar, før både Vegvesenet og andre fylker.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Riseng fortalte at fylket også vil lyse ut de fem første driftkontraktene nå i februar.
Det har vært jobbet på spreng med å utvikle en egen drifts- og vedlikeholdsstandard som skal kunne brukes på alle veiene i Innlandet - og med å utvikle ny kontraktsmal. Fylket bruker Vegvesenets mal i år, men vurderer å ta i bruk sin egen mal fra 2021.
![Tokagjelet er en del av fylkesvei 49 og er svært skredutsatt, men politikerne i Vestland fylke vil ikke bare satse på rassikring. Bildet er fra et ras i 2013.](https://images.gfx.no/130x87/2844/2844044/d66f0b0be51cc2d6ba27ff9d17f4a57c.jpg)
Politikerne strøk setning som skulle prioritere rassikring
Klimakrav blir viktig
Riseng gjorde det klart at miljø- og klimakrav vil bli viktig i de nye asfaltkontraktene. Fylket vil blant annet kreve innlevering av EPD-deklarasjoner på de tre massetypene det er mest av i kontraktene, og vurderer også å innføre bonusordninger for eksempel for bruk av lavtemperaturasfalt.
– Vi kommer også til å være positive til gjenbruksasfalt, og vil ha krav om jevn fart på utleggingen, uten stopp, for å sikre økt levetid på dekket, fortalte Riseng.
Hun leder samferdselsseksjonen i et fylke som er blitt 22 prosent større enn Danmark, og med nesten 6800 kilometer fylkesvei, i tillegg til europa- og riksveiene som går gjennom fylket både på langs og tvers.
1100 kilometer av fylkesveiene i Innlandet er grusveier, så for asfaltbransjen var det nok svært interessant da Riseng fortalte at fylket har lånt 100 millioner kroner til opprusting av fylkesveiene i 2020.
![Stedet, personene og maskinene på bildet har ikke tilknytning til den aktuelle saken.](https://images.gfx.no/130x87/2826/2826524/1fa1af6b-9cb5-472a-a424-d213953ab3b6.jpg)
Mesta ble vraket – fylke brøt flere regler
Like byggherrer - eller 11 forskjellige?
![Asfaltforeningens leder Thor Asbjørn Lunaas var veldig fornøyd med bransjeoppmøtet. på årets asfaltdag. Rundt 270 deltagere benket seg på Radisson Blu-hotellet i Oslo. <i>Foto: Jarle Skoglund</i>](https://images.gfx.no/290x/2519/2519692/Lunaas.jpg)
Riseng fikk god tid til å presentere Innlandet fylke ettersom asfaltforeningens leder Thor Asbjørn Lunaas måtte konstatere at statssekretær Tommy Skjervold tydeligvis var gått med i dragsuget etter FrPs uttreden av regjeringa.
Også Lunaas trakk fram at fylkeskommunene nå blir en viktig aktør i asfaltbransjen, og mener det blant annet blir spennende å se om fylkene kommer til å opptre som en enhetlig gruppe, eller om de vil bli 11 veldig ulike byggherrer å forholde seg til.
![Morten Stordalen er lite fornøyd med regjeringens manglende prioritering av Vestfold i NTP.](https://images.gfx.no/130x87/2834/2834374/NTB_uxAYyFlp7Sk.jpg)
Frp om NTP: – En Vestfold-fiendtlig regjering