MARITIM

Norsk familierederi saksøker DNV GL etter rorfeil på dette og 13 andre skip

– Uriktig klassifisering.

Star Lindesnes er et av Griegs ti skip i L-klassen.
Star Lindesnes er et av Griegs ti skip i L-klassen. Foto: Alabama State Port Authority/Thigpen Photography
Roald RamsdalRoald RamsdalJournalist
22. nov. 2018 - 05:15

Familierederiet Grieg mener det anerkjente sertifiseringsselskapet DNV GL, tidligere Veritas, ikke har gjort jobben skikkelig som klasseselskap.

Rederiet hevder klasseselskapet er ansvarlig for omfattende problemer med 14 av rederiets nyeste skip.

Striden dreier seg blant annet om rorene på 10 av Griegs nye lasteskip i L-klassen. Dette er såkalte open hatch-fartøyer som rederiet i perioden mellom 2012 og 2014 fikk levert fra Hyundai Mipo i Sør-Korea. L-klassen var et av rederiets største nybyggprogram.

Etter levering av skipene i L-klassen har skjulte kvalitetsproblemer ved rorene utviklet seg over tid. Resultatet skal være store erosjonsskader som følge av kavitasjon, nedsegne rorlagre og sprekker i roret rundt hub-området, ifølge rettsdokumenter.

Striden gjelder også rorene på fire skip i K-klassen.

– Saken er knyttet til produksjonen av 14 av våre skip, der vi mener at DNV GL ikke har fulgt opp sine forpliktelser som klasseselskap, forteller Sveinung Tvedt, kommunikasjonsrådgiver i Grieg Star.

Krever erstatning

Bergensrederiet saksøkte flere selskaper i DNV GL-systemet i mai 2017. De ønsker ikke å oppgi størrelsen på erstatningskravet overfor Teknisk Ukeblad.

Saken handler om erstatningsansvar utenfor kontrakt, altså såkalt deliktsansvar. 

«Grieg har lidt tap som følge av den uriktige klassifiseringen av skipene», skriver selskapet i et sluttinnlegg til retten.

Vis mer

Grieg mener de ansatte i to DNV GL-selskap burde oppdaget feil ved rorene til de ti skipene som skulle leveres til skipsverftet i Sør-Korea, da disse ble besiktiget i Bosnia. Rorene ble bygget i Bosnia for Becker Marine Systems.

«Disse manglene [på rorene] ville ha blitt avdekket før levering og tapene unngått dersom DNV GL hadde utført sitt arbeid på en forsvarlig måte», påstår Grieg i stevningen.

Bakgrunnen for beskyldningene mot DNV GL skal være at besiktigelsen av rorene ble gjort av DNV GL på oppdrag fra verftet og eller rorprodusenten, ifølge Grieg.

Teknisk Ukeblad har spurt om når problemene ble oppdaget, samt om de er utbedret. 

– Alle skipene er fullt sjødyktige og godkjent av klasseselskap på vegne av flaggstat. De tekniske utfordringer vi har støtt på i forbindelse med denne saken, har blitt håndtert fortløpende. Utover dette ber vi om forståelse for at vi, av hensyn til prosessen, ikke ønsker å gå inn i detaljene i saken, uttaler Tvedt.

Også bergensrederiets fire skip i K-klassen hadde rorproblemer. Her Star Kilimanjaro. <i>Foto:  Grieg Star</i>
Også bergensrederiets fire skip i K-klassen hadde rorproblemer. Her Star Kilimanjaro. Foto:  Grieg Star

I rettsdokumentene kommer det frem at Grieg har fått dekket kostnadene med å skifte ut rorene på skipene i K-klassen.

Hos DNV GL er de foreløpig tause om påstandene fra det norske familierederiet.

– Vi har ingen kommentarer til saken per nå, skriver kommunikasjonssjef Chalotte Bjørn i DNV GL til Teknisk Ukeblad.

I sluttinnlegget de har sendt retten kommer det imidlertid frem at DNV GL-selskapene mener det er uklart hva som er det faktiske og rettslige grunnlaget for erstatningskravet mot dem.

Møtes på fredag

Foreløpig strides partene om hvor striden skal pågå.

Vis mer

Oslo tingrett skal fredag denne uken ta stilling til hvorvidt deler av saken i det hele tatt hører hjemme i norsk rettsvesen.

– Dette rettsmøtet gjelder bare noen prosessuelle spørsmål knyttet til hvilke DNV GL-selskaper som kan saksøkes i Norge, forteller Sveinung Tvedt i rederiet.

DNV GL mener søksmålet mot DNV-GL selskapene i Kroatia og Nederland må avvises på grunn av manglende domsmyndighet i saken. De mener videre at søksmålet mot DNV-selskapene i Korea, Kina og Singapore må avvises på grunn av manglende domskompetanse. De mener det skulle vært tatt ut søksmål i disse selskapenes hjemland.

Klasseselskapet mener saken ikke har nok tilknytning til Norge:

«Rorbladene ble bygget og besiktiget i Kina, designet godkjent i Sør-Korea, rorlageret produsert i England og skipene ble bygget og levert i Sør-Korea», skriver de til retten.

Grieg mener at norsk domsmyndighet gjelder i saken, blant annet fordi sakens tilknytning til Norge er sterk.

De mener norske DNV GL AS har hatt en sentral rolle da skipenes klassesertifikater ble utstedt, og at alle DNV GL-selskapene derfor kan saksøkes i Norge.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.