Åtte personer med tilknytning til norsk olje- og gassindustri er savnet etter hendelsen med Air France-flyet (flight 447) som er savnet etter å ha forsvunnet over Atlanterhavet på vei fra Rio de Janeiro til Charles de Gaulle-flyplassen i Paris.
– Det var med forferdelse og sorg vi mottok meldingen om at Air France-flyet var savnet. En slik ulykke gjør sterkt inntrykk, og våre tanker går til de pårørende, sier olje- og energiminister Terje Riis-Johansen.
Flere selskap
Tre av disse – Marcela Pellizon, Gustavo Peretti og Kristian Berg Andersen – er alle ansatte i StatoilHydro.
Den islandske statsborgeren Helge Gustafsson, som nå bor i Brasil men er oppvokst på Askøy utenfor Bergen, er ansatt hos FMC Kongsberg Subsea.
Karsten Moholt og sønnen Karsten Aleksander, som gjennom sitt selskap Karsten Moholt AS driver elektrisk og mekanisk verkstedservice innen oljebransjen, skipsfart og industri, er også savnet.
Kundekontakt for norske selskaper
Det samme er svenske Christine Badre Schnabl, som jobbet for Innovasjon Norge i Rio de Janeiro.
Hun jobber med administrative oppgaver, i tillegg til å være kundekontakt for firmaer innen oljeindustrien som ønsker å etablere seg i Brasil.
– Dette er forferdelig trist. Det er en tragisk ulykke som dessverre kan skje, og akkurat nå går våre tanker først og fremst til de pårørende, sier informasjonsdirektør Kjetil Svorkmo Bergmann i Innovasjon Norge.
Svenske Laura Rahal er også savnet. Hun er sivilingeniør for Hamworthy i Asker, og var på vei hjem fra en jobbreise i forbindelse med et prosjekt innen gassindustrien da ulykken skjedde.
Flyet og kapteinen
Flyet, et Airbus A330-200 med registreringsnummer F-GZCP og fabrikeringsnummer 660, hadde vært i drift siden april 2005. Det hadde tilbakelagt 18.800 flytimer fordelt på cirka 2.500 flyginger, og var utstyrt med CF6-80E1 motorer.
Den franske flykapteinen var 58 år gammel, og hadde jobbet i Air France siden 1988. Han ble kvalifisert for å fly Airbus A330/A340 i februar 2007, og hadde 1700 flytimer med denne flytypen. Totalt hadde han 11.000 flytimer bak seg.
De to co-pilotene, på henholdsvis 37 og 32 år, var også franske. Til sammen hadde de tilbakelagt 3.400 flytimer med denne flytypen, og 9.600 flytimer totalt.