Årsaken til konkursen er at selskapet BOA IMR AS kansellerte ordren på et Noryards NY100 inspeksjons- og vedlikeholdsfartøy til 700 millioner kroner.
Det ble strid om finansieringen og innbetaling mellom Boa Offshore (2/3) og den ukrainske eieren av Noryards, Mykola Yevgeniyovych Kuzmenko, og hans selskap Calexco (1/3).
Bostyrers jobb å si opp
Noryards Fosen oppsøker i løpet av dagen Fosen tingrett med oppbudsbegjæring.
Det blir da bostyrer som må ta runden og kansellere kontraktene med underleverandørene.
– Vi har ikke fått noen kansellering ennå, opplyser kommunikasjonssjef Marie Launes i Wärtsilä.
Selskapet vil ikke opplyse kontraktssum, men de har kontrakt på levering av en omfattende utstyrspakke.
Dette var ordren til Wärtsilä:
- 4 x 8L32 motorer
- NOx-reduksjon system
- Gir og CPP (vridbare propeller)
- Komplett elektro- og automasjonssystem med omformere, tavler, integrert automasjonssystem og kraftstyringssystem.
– Engineeringarbeidet på elektro- og automasjonssystemer skjer her i Norge og har pågått en stund. En kansellering skaper ikke en akutt situasjon, men er uheldig i et allerede meget krevende marked, sier Launes til TU.
Les også: Nå hagler det inn med forespørsler om den nye superkrana
De største
Ifølge nybyggingssjef Jostein Innerdal i Boa Offshore er kranleverandør National Oilwell Varco (NOV) i Kristiansand, thrusterleverandør Brunvoll i Molde, pumpeleverandør Ing. Per Gjerdrum og skrogverftet Terzan i Tyrkia blant de største leverandørene.
– Ved å kansellere nå, rammes underleverandørene mindre enn om vi hadde ventet noen flere måneder. Mange av ordrene er ikke påbegynt ennå, sier Innerdal.
Det kan Rolls-Royce bekrefte.
– Vi har kontrakt på levering av ror- og styremaskin. Det skulle leveres neste år fra vårt anlegg i Brattvåg og er ikke påbegynt, sier kommunikasjonssjef Annette Bonnevie Wollebæk til TU.
Les også: – Ikke overrasket om vi om to år har knapphet på arbeidskraft igjen
Fibertau og kran
National Oilwell Varco fikk sin første ordre på den nye fibertaukrana Trident fra Noryards Fosen.
NOV vil ikke kommentere den aktuelle situasjonen, men er interessert i å få plassert krana på et skip så snart det er mulig. Planlagt levering var april 2017.
Konsernsjef Ivar K. Hanson i Noryards er lei seg for at det nå er slutt ved verftet i Fosen.
– Det viktigste er å ta vare på de ansatte. De har møtt på jobb i dag og fått Fjord 1s ferge «Korsfjord» ut fra dokk så færrest mulig skal bli skadelidende av konkursen, sier han til Teknisk Ukeblad.
Han sier at det er rundt 8–10 store underleverandører som rammes i tillegg til en rekke mindre.
Les også: Klar med rekordmotor og nytt skipsdesign - nå venter de bare på kundene
Bergen fortsetter
Hanson vet ikke hva Noryards-eier Kuzmenko vil gjøre videre.
– Han har allerede investert mye penger i Noryards, sier Hanson.
Reparasjons- og serviceverftet Noryards BMV i Laksevåg i Bergen rammes ikke og fortsetter med sine 100 ansatte.
Det var 72 fast ansatte ved Fosen-verftet.
Bransjesjef Lars Gørvell-Dahll i Norsk Industri synes det er veldig leit at Noryards Fosen er konkurs.
– Det er et godt verft og mange dyktige folk. Konkursen er ikke en direkte konsekvens av de tunge tider bransjen er inn i, men andre bakenforliggende ting. Det gjør det ekstra dumt og trist, sier Gørvell-Dahll til TU.
Les også: Britisk polarskip får norsk design. Og det kan bli mer