Rederiet Klaveness har fått fire NTNU-studenter til å «finne» framtidas nullutslippsskip. De fant to alternativer.
"Greenbu" konseptskip for nullutslippsdrift. Ytre sett er det ikke mulig å se at motorene skal drives med ammoniakk.Illustrasjon: Klaveness
"Greenbu" konseptskip med ammoniakktank plassert mellom lasterom og motorrom.Illustrasjon: Klaveness
Gjennomskåret modell av ammoniakkskip med motor og tank.Illustrasjon: Klaveness
NTNU-studentene (fv.) Sindre Hestmo, Petter Nordby, Jon Magnus Moen og Helle Johnsgård Jensen i samtale med Harald Solberg (Rederiforbundet) , Lasse Kristoffersen og Gunnar Gamlem (Rederiforbundet).Foto: Tore Stensvold
Konsernsjef Lasse Kristoffersen, Torvald Klaveness.Foto: Tore Stensvold
«Greenbu» konseptskip med brenselceller, drevet av metanol. Manglende motor og eksosrør betyr bedre plass under dekk og i overbygget.Illustrasjon: Klaveness
Gjennomskåret modell av metanoldrevet skip med brenselceller, metanoltanker, vanntanker og CO2-lagringstanker.Illustrasjon: Klaveness
Lagertankene for CO2 som er fanget opp fra prosessen der metanol driver brenselceller, er plassert på akterdekk.Illustrasjon: Klaveness