I fjor ble to nye asfaltkontrakter testet ut i Trøndelag og Østfold. I den nordligste kontrakten la Veidekke 200 tonn miljøasfalt på en prøvestrekning på E14 mellom Meråker og Storlien.
– Erfaringene fra 2021 viser at vi fikk gode verdier på asfalten på teststrekningene. Målingene viste en forbedring av levetid for asfalten både i Trøndelag og i Østfold, sier Thor Asbjørn Lunaas i Vegvesenet til Veier24.
I fjor kom det inn tre tilbud på å legge teststrekningen på E14, et omfang som Vegvesenet mener er greit nok, men kunne vært bedre.
Og nå står en del av E6 sørfra og inn i Steinkjer for tur, etter stort sett samme opplegg. Noen små justeringer er gjort i testkontrakten fra i fjor.
– Og da var det jo helt nytt for oss. Vi Jobber med å skaffe oss mer erfaring med denne formen for kontrakter, både for Vegvesenet og for entreprenørene, sier Lunaas.
Grovt fortalt er det blant annet snakk om vekting av CO2-utslipp, mens det ikke finnes krav til sammensetning og hvilke masser som skal brukes. Entreprenørene skal foreslå sin beste mulige løsning basert på kvalitet og varighet.
– Men noen minimumskrav til bestandighet må oppfylles. Vi følger nøye opp, sier Lunaas.
Tilbudssummen som entreprenøren leverer gis et påslag basert på CO2-utslipp, og dette resulterer i en konkurransesum. Hvis målinger av prøvestrekningen viser at den overoppfyller et levetidskrav på ti år, så deles konkurransesummen på antall år. Det gir en årskostnad, og laveste årskostnad er beste tilbud.
10.500 tonn asfalt
Kontrakten med egenskapskrav for E6 i Trøndelag omfatter rundt 10.500 tonn asfalt og rundt 87.500 m2 fresing.
Her gjelder krav til egenskaper og vekting av CO2 med full EPD (A1-A5).
Og som det heter i konkurransegrunnlaget: Før tilbyder kan starte arbeidene på kontrakten skal det legges et prøvedekke med areal ca. 500 m2 og tykkelse 120 kg/m2. Dette skal legges på frest eller opprettet underlag som tilbyder disponerer eller som byggherren stiller til disposisjon. Det skal tas ut borkjerneprøver av dekket for å dokumentere at egenskapene gitt i tilbudet er oppfylt. Også hulrommet skal bestemmes ut fra borkjerneprøver fra prøvedekket. Massesammensetning kontrolleres ved uttak av masseprøver fra veg.
Vegvesenet holder digital tilbudskonferanse 3. februar, og frist for å gi tilbud er 10. mars.
Maritim-topper håper SV får gjennomslag på klima og miljø