– På vestsiden av brua er vi allerede i gang med å legge ny overvannsgrøft med kummer og rør langs riksvei 22 fra Kilevoldveien til Vardeveien. Når det nye overvannsystemet er ferdig, skal vi bygge ny gang- og sykkelvei på strekningen, opplyser byggeleder Lars Frode Christiansen i en melding fra Statens vegvesen.
Midt på en høytrafikkert motorvei
E6 i Østfold er Norges viktigste vegforbindelse til Sverige og resten av Europa, og det er krevende å bygge midt på en høytrafikkert motorvei. Byggingen av Årum bru og de to gang- og sykkelundergangene vil påvirke både lokaltrafikken i Nedre Glomma og trafikken på E6.
Det er begrensede omkjøringsmuligheter, og den ordinære trafikken på E6 og riksvei 22 vil derfor gå gjennom anlegget i hele utbyggingsperioden. Dette vil innebære redusert kapasitet på begge veiene.
69 meter lang betongbru
Den nye brua bygges 15-20 meter fra eksisterende bru, og de to nye feltene vil være forbeholdt østgående trafikk mot Sarpsborg. I tillegg til fire felt for biler, blir det egen gang- og sykkelvei over den nye delen av Årum bru. Det blir også egne underganger for gående og syklende på hver side av brua.
Den nye betongbrua blir 69 meter lang og vil ha samme utførelse som dagens Årum bru. Hovedentreprenør er entreprenørselskapet Park & Anlegg AS, et oppdrag de fikk til en kontraktssum på 77 millioner kroner.
Skal stå ferdig sommeren 2022
Anleggsarbeidet startet i slutten av februar på prosjektet som skal stå ferdig sommeren 2022.
– I mars skal vi bygge ny midlertidig rundkjøring ved av- og påkjøringsrampen fra E6 i retning nordover på østsiden av Årum bru. Da blir det anleggsvirksomhet og nedsatt hastighet på rampene, men vi forventer ingen større trafikkproblemer, sier Christiansen.
I påskeuka begynner også arbeidet ved Gråvollen undergang, som blir stengt fra 26. mars til oktober 2021. Da må skoleveien til Årum skole legges om via Sundløkkaveien og Kilevoldveien.