Kontrakten omfatter drift, vedlikehold, service og beredskap av 12 fergekaier. Det er snakk om alle statlige fergekaier på riks- og europaveinettet i Nordland fylke.
Kontrakten gjelder i to år, fra 1. februar 2021 til og med 31. januar 2023. Byggherren har opsjon på ett års forlengelse.
Vegesenet opplyser at kontrakten inngås i slutten av 2020 under forutsetning av at det ikke blir store endringer i statens bevilgninger til fergekaivedlikehold de neste to årene.
Noe utbygging blir det: I forbindelse med elektrifisering av Skarberget-Bognes og Drag-Kjøpsvik vil det bli bygd en ny ferjekai i Kjøpsvik i perioden. Eksisterende kai i Kjøpsvik blir reservekai. For de andre tre ferjekaiene vil fenderveggen bli ombygd.
Kontrakten gjelder disse kaiene: Bodø, tre kaier i Bognes, Drag, Kjøpsvik, to kaier i Lødingen, Moskenesvåg, Røst, Skarberget og Værøy.
Nye kaier som skal bygges vil bli lyst ut som egne entrepriser.
Vegvesenet angir at mange av nødstoppene på fergekaianleggene skyldes elektriske feil. Statens vegvesen, og senere entreprenører, brukte i sin tid elektrikere som holder til nær de forskjellige kaiene. Elektrikere med kort reiseavstand vil bety rask responstid. Vegvesenet oppfordrer entreprenørene til å samarbeide med lokale elektrikere.
Det blir digital tilbudskonferanse 26. november. Frist for å gi tilbud er 18. desember.