Kontrakten legger til rette for byutviklingen i området, og fullfører Sandvika ring. Dette er siste del av den store E16-utbyggingen i selve Sandvika, og innebærer blant annet ombygging av gamle E16.
Det er en omfattende entreprise, med blant annet fem bruer som skal rives og ei ny bru som skal bygges. Det vil bli mye trafikkomlegging i mange faser og etapper.
Disse fire firmaene har gitt tilbud:
Entreprenør | Tilbud eks. mva i kr. |
Implenia | 228.490.578 |
NRC Anlegg | 252.648.734 |
Marthinsen & Duvholt | 262.921.620 |
NCC Norge | 288.791.593 |
Tilbudene skal som vanlig evalueres og kontrollregnes før noe er avgjort.
Fra før har to av disse entreprenørene kontrakter på deler av det store E16-prosjektet Sandvika-Wøyen: Implenia bygger E16 Rud-Vøyenenga (i arbeidsfellesskap med Isachsen), og NCC har kontrakten for Bjørnegårdtunnelen. Begge åpner i løpet av 2019.
Vegvesenet håper å komme i gang med arbeidene med denne siste kontrakten på ettersommeren. Arbeidene er anslått til å ta to år.
Kontrakten er en utførelsesentreprise, og består av tre adskilte delområder: Sandvika ved Industriveien, Brynsveien og Ringeriksveien, noen mindre arbeider rett nord for Hamangtunnelen og ombygging av krysset ved Åses vei.