Vegvesenet har lyst ut kontrakten E9554 Finnmark 2023-2028.
Den handler om drift og vedlikehold av elektriske anlegg på riksveiene i hele Finnmark. Med andre ord: Kommunene Alta, Hammerfest, Kautokeino, Nordkapp, Porsanger, Karasjok, Tana, Nesseby, Vadsø, Vardø og Sør-Varanger.
De viktigste anleggene og installasjonene som kontrakten omfatter:
- 10 tunneler med elektriske anlegg
- 10 værstasjoner
- 45 trafikkregistreringsstasjoner
- 10 variable skilt
- 4 bruer med elektriske anlegg
- 20 sideanlegg med elektriske anlegg
- Cirka 2700 belysningspunkter utenfor tunnel
- 16 høyfjellsbommer
- 20 overvåkingskameraer
Veinettet i prosjektet består av 1043 kilometer vei, hvorav 32 kilometer er gang- og sykkelvei.
Trafikken varierer fra nesten ikke noe til 12.000 i ÅDT.
Kontrakten varer fra og med september 2023 og ut august 2028. Partene kan bli enige om å forlenge kontrakten i ytterligere 12, 24 eller 36 måneder. Byggherren har uansett opsjon på å forlenge kontrakten med 12 måneder.
Tilbudsfrist er 23. februar.
![Hålogalandsvegen skal ikke bare bygges kostnadseffektivt, men også klimasmart og med så små naturinngrep som mulig. Værforholdene sist vinter var vekslende, men fremdriften er god. Her fra Løbergsbukta i Gullesfjorden, dronefotografert rett over et tunnelinnslag hvor vegen vil gå videre over en bro.](https://images.gfx.no/130x87/2845/2845315/TU%2520Ha%25CC%258Alogalandsvegen%25207.jpg)
Får bonus for å innfri klimakrav