Statens vegvesen er meget godt fornøyd med det, heter det i en melding fra etaten.
De fem er:
- Bertelsen & Garpestad med rådgiver Rambøll Norge
- Consto Anlegg Midt/Asplan Viak
- Gjermundshaug Anlegg/Sweco Norge
- John Galten/Norconsult
- Lesja Bulldozerlag/AFRY Norge
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Prosjektledelsen jobber nå med å velge ut tre entreprenører som blir med videre i konkurransen.
– Vi regner med at vi er ferdige med det før jul, sier prosjektleder Jan Egil Eilertsen i Statens vegvesen i meldingen.
Vegvesenet lyste ut arbeidet på den 5,4 kilometer lange strekningen i oktober.
Planen er at byggherren står igjen med en entreprenør før sommeren 2024. Det betyr byggestart samme høst.
Den nye veien skal gå i ny trasé øst for dagens riksvei, og den skal være ferdig høsten 2026. Nyveien skal bygges høyere i terrenget, og vil ligge 50-100 meter nærmere elva enn dagens vei.
– Den nye veien bygges for å tåle 200 års-flommer, sier Eilertsen.
Kontrakten har en verdi på om lag 300 millioner kroner.
![Strekningen Hafslund-Dondern er en av de mest trafikkerte innfartsårene til Sarpsborg sentrum.](https://images.gfx.no/130x87/2838/2838423/Rv%252022%2520Hafslund-Dondern.jpg)
Bussene skal kjøre 5 km/t fortere i rushet etter prosjekt til over 300 mill.