Erling Kjeldsens veg blir i Tromsø kalt Tverrforbindelsen, og er hovedåren for trafikk i dagen over Tromsøya. Med en ÅDT rundt 14.000 er denne delen av E8 en av byens mest trafikkerte strekninger, og det vakte derfor umiddelbart oppsikt da entreprenøren som står for veimerkingen hadde lagt dobbel sperrelinje forbi avkjøringen på toppen av øya.
Prosjektleder i Statens Vegvesen, Per-Kåre Olsen, måtte ut i lokalavisa Nordlys.no og beklage hendelsen, samtidig som han gjorde det klart at bilister som brøt sperrelinja ikke trengte å engste seg for å bli bøtelagt.
Avisa kontaktet samtidig trafikkrådgiver og tidligere trafikkpoliti i Tromsø, Alf Arne Øvergård.
Han dro i sin kommentar på smilebåndet, og mente dette føyde seg inn i rekken av mye rar merking og skilting rundt om i byen som man åpenbart burde ta tak i.
Knekken på A-blokka: – Stor kunst
«Med ræva først»
Og det gjorde man til gangs. Merkejobben ble gjort i slutten av juni, og bare halvannen uke etter var saken løst. Men fjerningen skapte en ny runde pepper i lokalpressa.
Det skjedde nemlig ved at den nymalte asfalten i Tverrforbindelsen ble frest vekk for legging av nytt dekke. Merkingen hadde altså blitt fjernet uansett om den var galt eller riktig utført. Og nå var trafikkrådgiveren mindre diplomatisk:
«Det er sånn at den ene hånda vet ikke hva den andre gjør. Det er ingen overordnet styring på slike prosjekter. Det er som å jobbe med ræva først», tordnet Øvergård til Nordlys.no.
På ny måtte Per-Kåre Olsen ut og beklage og forklare.
– Ja, det ble litt pepper i lokalpressa. Det ble veldig blåst opp, og man får jo enkelte ganger følelsen av å bli idiotforklart. Men det får vi jo bare leve med. Ofte ser ting enkelt ut, men det ligger ofte en litt mer innviklet forklaring bak, sier Per-Kåre Olsen til Veier24.no.
Vestfoldbanen: – Trenert så lenge at vi har tatt ut søksmål
Korona-midler
Kortversjonen av hvordan dette kunne skje, handler om det litt annerledes korona-året.
Asfalten i Tverrforbindelsen var sliten etter en tøff vinter, men i utgangspunktet hadde man planlagt å la den vare ett år til. Dermed lå strekningen inne på vedlikeholdsmerkingsprogrammet hos entreprenøren som utfører merkejobben for Vegvesenet.
– Men det som skjedde på Tverrforbindelsen, var at vi fikk bekreftet koronamidler til ny asfalt samme dag som de hadde gjort merkinga. Vi hadde hørt rykter om at vi kunne få midler til dette, men det var ikke bekreftet og bestilt i før forrige uke. Dermed ble ikke dette fanget opp og tatt ut av bestillingen for vedlikeholdsmerking, sier Olsen.
Med treolje som bindemiddel kan asfalten bli nær utslippsfri
Fragmentert
Selv om han erkjenner ansvaret for fadesen, påpeker han at dette fremstår som et godt eksempel på et forhold det har blitt vanskeligere å fange opp etter at sams veiadministrasjon opphørte.
– Det er mye vei, og at vi har skilt lag på forvaltningen av riks- og fylkesveier gjør det ikke lettere å planlegge og å følge opp. Vi mister litt av oversikten over entreprenørens fremdrift siden vi ikke har ansvaret for fylkesveiene lengre, sier Olsen.
Han har ansvar for asfaltplanlegging i hele Nord-Norge, og beskriver en litt mer fragmentert hverdag enn tidligere:
– Vegvesenet har en felles kontrakt på såkalt håndlegging, altså merking uten maskin, med Nordland Fylkeskommune. På den øvrige veimerkinga har Vegvesenet og fylkeskommunene egne kontrakter. I Nordland er det samme entreprenør som merker både riksveiene og fylkesveiene. I Nordland har derfor entreprenøren flere muligheter dersom værforholdene ikke tillater merking ett sted. I Troms og Finnmark er det derimot ikke samme entreprenør på riks- og fylkesveiene.
Ny fylkesvei klar: – Ventet i 30 år
Bedre oversikt i sams
– Entreprenøren vår jobber relativt fritt ut fra bestillingen, og gjør egne prioriteringer for å utnytte utstyr og tilstedeværelse best mulig ut fra værforhold. Dermed kan det godt hende de i Nordland gjør en riksveijobb som står på bestillingslista når de først er i området på noe fylket har bestilt. I Troms og Finnmark derimot jobber de seg raskere gjennom fylket siden de ikke har fylkesveier å merke. Dette taktskiftet i fremdrift har vi ikke klart å fange opp denne gangen.
Slikt mener Per-Kåre Olsen det var lettere å fange opp når man jobbet i sams veiadministrasjon.
– Ja, det mener jeg vi hadde bedre forutsetninger for å få fanget opp. Spesielt når vi får tilleggsbevilgninger, slik tilfellet var her. Før hadde vi bedre kontroll over hvor entreprenøren var, for de jobba hovedsakelig for oss. Men nå deler vi det samme arbeidslaget med flere oppdragsgivere.
Olsen opplyser at fadesens prislapp ligger på rundt 30.000 kroner i dobbeltarbeid på veimerkingsjobben.
Bekymret for «realfagskrisen»: – Norge er blant de verste i Europa