Statens Vegvesen har kommet med et nytt prosjekt for bygging av gang- og sykkelvei langs Griniveien i Bærum. Denne parsellen går fra Oslos vestgrense mot Bærum (Lysakerelva) og østover til Røakrysset.
Strekningen er rundt 750 meter lang. Her er det kryssende avkjørsler hele veien, og alle avkjørslene samt strøm, vann og kloakk skal holdes i gang under anleggsperioden.
Den nye gang- og sykkelveien blir 3,5 meter bred. Grovt beskrevet blir det et to meter bredt fortau langs nordsiden av Griniveien, og den nevnte gang- og sykkelveien med 1,2 meter bred rabatt mot kjørebanen langs sørsiden. Dermed må også kjørebanen forskyves.
Det er flere grunner til at oppdraget er beskrevet som komplisert.
For det første er prosjektet et samarbeid med Vann- og avløpsetaten i Oslo og omfatter derfor også arbeider med 450 meter med nytt vann-, overvanns- og spillvannssystem mellom Ekraveien og Røakrysset. Blant annet må 27 private stikkledninger kobles på nytt anlegg. Det nye VA-anlegget vil kreve rundt fem meter dype grøfter i bløt leire med minimalt tverrsnitt, og det trengs spunting/grøftekasser.
Bare det vil bety mye graving i Griniveien, og det samtidig som trafikken skal passere. Griniveien har en ÅDT på mellom 14.000 og 15.000.
Dessuten skal toveis trafikk holdes i gang under arbeidene. Det er lov med korte strekninger med lysregulering eller manuell dirigering av enveiskjøring, men maksimalt 100 meter av gangen.
Veien kan kun stenges helt i svært korte perioder, for eksempel hvis sprengning må til.
Og gående og syklende skal ha passende midlertidige traséer som er godt skiltet, med fast dekke.
Det skal også legges om kabler fra luft til bakke på store deler av strekningen.
Det er lite plass for mellomlagring, og det aller meste av massene fra prosjektet må kjøres bort fra anlegget.
Startdato er satt til 1. september. Sluttfrist er 1. november 2025.
Vegvesenet holder tilbudskonferanse på Teams 7. juni.
Tilbudsfrist er 6. juli.
Skal bruke 400 mill. på nytt flyplasskryss på E10