Ifølge Vegdirektoratet skal den reviderte håndboken sendes ut på høring i uke 42 eller 43.
Sikringsstrategi
- De viktigste endringene er at vi tar inn en ny strategi for stabilitetssikring, og en del nytt innen geometrisk utforming som blir samkjørt med siste utgave av håndbok 017, vei- og gateutforming, sier sjefingeniør Jan Eirik Henning i Vegdirektoratet.
Den nye sikringsstrategien innebærer en standard metodikk for å komme frem til ønsket nivå for permanent stabilitetssikring, og har som hensikt å sikre et enhetlig og forutsigbart sikringsnivå for veitunneler. Her inngår også normerte krav til ulike sikringsmetoder ut ifra hvilke geologiske utfordringer det er på stedet.
Ny klassifisering
- Vi står fortsatt på at berget skal brukes som byggemateriale. Derfor innføres en standardisert metodikk for bergmasseklassifisering basert på metoden i Q-systemet. Når bergklassen er bestemt finner man minimumskrav til permanent stabilitetssikring i en tabell. Kravene til permanent sikring er mye strengere for de fleste bergklassene enn det som anbefales i Q-systemet, sier Henning.
Tunnelsikkerhetsforskriften av 15. mai 2007 legges til grunn. Forbedringsforslag nevnt i Vegdirektoratets NA-rundskriv 2007/3, "Nye og utfyllende bestemmelser, prosedyrer og tiltak vedrørende planlegging, prosjektering, bygging, drift og vedlikehold av veitunneler", tas også inn i den nye håndboken.