I oktober kom Troms og Finnmark fylkeskommune med oppdraget om å oppgradere Tromsøtunnelene i henhold til Tunnelsikkerhetsforskriften for fylkesvei.
Rett etter nyttår hadde fem tilbud kommet inn. De var dyrere enn antatt, men fylket ville likevel starte med prosjektet.
Men: Fylket valgte til slutt å stanse prosessen, siden det hadde kommet fram at kvalifikasjonskravet knyttet til økonomisk kapasitet var satt så høyt at det ville kunne utelukke solide tunnelentreprenører fra å regne på oppdraget.
Nå er konkurransen lyst ut på nytt, med tilbudsfrist 9. mai. Tilbudskonferanse holdes 12. april.
Tromsøtunnelene skal altså oppgraderes i henhold til Tunnelsikkerhetsforskriften for fylkesvei. Det innebærer at tunnelene får overvåkingssystemer med direkte oppkobling til Vegtrafikksentralen i Mosjøen.
Noe av det som skal skje:
- Nye fordelingstavler
- Ny belysning og sikkerhetsutrustning
- Nytt SRO-anlegg
- Kabler/trekkerør/kummer i grøft i tunnelen og i dagen
- Nytt V/A-system i tunnelene
- Ny slokkevannsledning med hydranter
- Utvidelse av Mellomtunnelen fra to til fire kjørefelt
- Utvidelse av gul og blå rundkjøring
- Sprenging av åtte nye nisjer og utvidelse av eksisterende nisjer for tekniske bygg
- Total fjellsprengning på cirka 47.000 pfm3
- Fem nye tekniske bygg
- Utvidelse av dagens tre tekniske bygg
- Utskifting av alle kabler/elektroteknisk utstyr
- Utskifting av alle tunnelvifter
- Fjerning av betongdekke i Breivikatunnelen
- Tre nye vaskevannsanlegg
- Vann- og frostsikring, cirka 30.000 m2
- Nytt asfaltdekke i samtlige tunneler
Avviser oppgradering av Lærdalstunnelen – trafikanter blir innestengt ved brann