Fylkeskommunen skal bygge ny bru og retter ut veien over elva Asdøla i Lier. Den nye brua skal erstatte dagens bru på fylkesvei 285 Ringeriksvegen i Lier.
Den nye brua blir 115 meter lang og 11 meter bred.
Den nye veiløsningen er et av de store investeringsprosjektene til Buskerud fylkeskommune. 66 millioner kroner er prisen på prosjektet, som skal stå klart i første halvår i 2021.
Vegvesenet har planlagt prosjektet en tid, men anleggsstarten er forskjøvet på grunn av forsinkelse i behandling av reguleringsplan i Lier kommune, og nå er det altså fylket som er veieier.
Den nye brua
Ny Asdøla bru bli ei spennarmert betongbru over Asdølajuvet nedenfor dagens fylkesvei og eksisterende Asdøla bru. Brua skal fundamenteres med pæling til berg i leirmasser som kan være følsomme, og det blir midlertid spuntkasse og mulig sprengning i byggegropa.
Det skal bli fire søyler/pilarer foruten de to landkarene. Søylene og et landkar hviler på stålkjernepæler som er rammet til fast berg, mens det siste landkaret er fundamentert med friksjonsplate på løsmasser.
Rekkverk blir Vegvesenets standardløsning med overganger til skinnerekkverk på vei. I nordre ende av brua skal kantdragerne videreføres og krummes ut fra hovedveien for utvidet brurekkverk inn mot avkjørsler på begge sider. De skal fundamenteres på steinmasser der de går utenfor brua.
Det skal også bygges en enkel trapp langs landkarmur i en akse, slik at det blir adkomst for inspeksjoner.
Ny rapport: De rikeste vil få mest glede av Fornebubanen
Mange tilhørende arbeider
Det skal bygges tilstøtende adkomstveier sør og nord for ny bru. Det blir frostsikring med økt tykkelse på veioverbygningen nord for nybrua.
Dette hører også med: Ny belysning på bru og vei på begge sider, og omlegging av lokal strømforsyning. Eksisterende private vannledninger skal legges om, og litt av hvert annet småtteri.
Og litt ekstra sikring må til: På sørsiden av brua skal det utføres jordnagling i en skråning på høyre side, og det skal bygges to støttemurer på nordsiden av brua. Noe erosjonssikring med steinplastring her og der blir det også.
Og ikke minst: Entreprenøren skal bygge ny utfartsparkering for vandring til blant annet Asdøljuvet Naturreservat like ved.
Det er noen restriksjoner for arbeider med støttemur og erosjonssikring langs elva, blant annet under gytetiden for fisken Asdøla. Bunnen av elva skal også beholdes intakt. Det er påvist noe forurenset grunn som skal håndteres. Vannkvalitet i elva er analysert og det er utplassert loggere som følger med på vannkvaliteten i byggefasen.
Det er også satt rystelseskrav for bygninger i nærheten, og i entreprisen skal det settes opp rystelsesmålere.
Trafikkavviklingen: Det er laget planer for hovedfaser, men entreprenøren er ansvarlig for detaljplanlegging.
Frist for ferdigstillelse er 13. mai 2022. Delfrist for tørrmurer er 1. juli 2021. Riving av resterende brukonstruksjon på eksisterende Asdøla bru skal ikke starte før 1.
september 2021 og må være utført før 1. april 2022.
Frist for å gi tilbudet på dette oppdraget er 3. juli.
«Kronjuvelen» i nye E39: – Måtte skyte oss ut