Innlandet har lyst ut en ny kontrakt for forsterkning av flere fylkesveier.
Strekningene som inngår i kontrakten og skal utbedres i løpet av sommeren er:
- Fylkesvei 30 mellom Auma i Tynset og Åkrestrømmen i Rendalen: 3,1 kilometer dypstabilisering og 35 kilometer nytt slitelag med kantfylling av skulder
- Fylkesvei 219 Gråsjøen-Sollia i Stor-Elvdal: 4,3 kilometer dypstabilisering
- Fylkesvei 1828 Stensby bru-Brenneriroa i Løten: 1,1 kilometer dypstabilisering
- Fylkesveg 2094 Tøråsen-Holtsjøen i Våler: 7,9 kilometer dypstabilisering
- Fylkesveg 2204 Frisvegen fra grensen mot Ringebu til kryss med fylkesveg 219 i Stor-Elvdal: 6,7 kilometer dypstabilisering samt kantfylling og slitelag på en kilometer til
I tillegg skal entreprenøren asfaltere etter stikkrenner og små masseutskiftningsfelt på fylkesvei 30 Bergset-Åkrestrømmen i Rendalen.
Totalt er det snakk om 42.500 tonn med bærelag, og nesten 40.000 tonn med slitelag og oppretting. Fresing: 144.000 m2.
Tilbudsfristen er satt til 18. mars.
– Vi tar sikte på at entreprenøren som tildeles oppdraget kan starte utbedringsarbeidene rundt 1. juni. Arbeidene skal være gjort ferdig i løpet av september, sier Johan Nøkleholm, enhetsleder for tilstand og vedlikehold i Innlandet fylkeskommune, i en melding.
700 millioner kroner til utbedring
I handlingsprogrammet for fylkesveger er det satt av 700 millioner kroner til utbedringsprogrammet i fireårsperioden fra 2022 til 2025.
– Vi skal bruke mellom 155 millioner og 195 millioner kroner årlig til strekninger i utbedringsprogrammet i disse fire årene. Tiltakene som er konkretisert i utbedringsprogrammet vil rulleres årlig slik at vi kan følge utviklingen på vegnettet og sette inn tiltak der behovet er størst. Oppgraderingene som gjøres vil redusere forfallet helt eller delvis på de strekningene hvor det gjøres tiltak, sier Stein Tronsmoen, leder av utvalg for samferdsel i Innlandet fylkeskommune, i pressemeldingen.
EUs nye superfond kan svekke norske muligheter