I arbeidet med nasjonal transportplan (NTP) for 2022-2033 har Nye Veier levert to rapporter. Den ene anbefaler en omfattende økning i selskapets utbyggingsportefølje, skriver Nye Veier i en pressemelding.
Nye Veier ønsker seg 18 nye veistrekninger. Det er disse:
- E39 Ålgård – Hove
- E39 Bokn – Stord
- E39 Stord – Os
- E39 Ålesund – Molde
- E136 Dombås – Vestnes
- E6 Otta – Dombås
- E6 Dombås – Ulsberg
- Riksvei 3 Kolomoen – Ulsberg
- E6 Åsen – Steinkjer
- E14 Stjørdal – Meråker (Riksgrensen)
- E39 Klett – Harangen
- E8 Tromsø – Nordkjosbotn
- E6 Fauske – Bognes
- Riksvei 80 Bodø – Fauske
- Transportbehov i og rundt Oslo
- Fylkesvei 22 Hvam – Gjelleråsen
- Riksvei 22: Videreføring av riksvei 22 mot Østfold
- Riksvei 4 Oslo – Mjøsbrua
- Riksvei 25 Hamar – Løten
- E134 Forbindelse mellom øst og vest
Nye Veier har lagt til grunn for sin rapport at de 18 strekningene som er vurdert kan overføres til selskapet. I tillegg kan enkeltprosjekt i og rundt Oslo vurderes.
Porteføljen skal utvides
Regjeringen har signalisert ønske om å utvide Nye Veiers portefølje i kommende NTP, både når det gjelder antall prosjekter og finansiering - slik at selskapet får økt ansvar for oppfølging av NTP på de viktigste europaveiene, heter det i pressemeldingen fra Nye Veier.
Nye Veier har vurdert til sammen 18 delstrekninger hvor selskapet med sin arbeidsmetodikk vil kunne sikre mer vei for pengene, og dermed mer effektiv ressursbruk i sektoren. I tillegg har selskapet vurdert transportutfordringene i Oslo-området.