Vegvesenet lyser nå ut Driftskontrakt 9104 Oslo-Gardermoen 2021-2026.
Den omfatter drift og vedlikehold av riksveier og tilhørende anlegg i Oslo, Lillestrøm, Lørenskog, Ullensaker, Nittedal og Bærum kommuner.
Byggherren understreker at det er et krevende oppdrag: Veinettet i kontraktsområdet er komplekst med hovedfartsårer i Oslo og samt E6 og E16 til Gardermoen. Veinettet består også av bygater i Oslo, som for eksempel Dronning Eufemias gate og Ring 1.
Veinettet har svært tett trafikk og flerfeltsveger som stiller høye krav til framkommelighet og trafikkavvikling til enhver tid. Dette er et krevende kontraktsområde, særlig med tanke på vinterdriften, beredskap og trafikksikkerhet, heter det i utlysingen.
Kontrakten er første år på 452 kilometer, men omfanget synker deretter til 428 kilometer vei totalt, hvorav vel 110 kilometer er gang- og sykkelveier. Litt kommunale gang- og sykkelveier og noen hundre meter fylkesvei hører også med.
Første kontraktsår inngår riksvei 22 fra Fetsund til gamle Østfold grense, men strekningen forsvinner fra kontrakten i 2022.
ÅDT på disse riksveiene er på 100.000 på det meste.
Kontrakten varer til 2026, men også her kan partene bli enige om å forlenge kontrakten i ett, to eller tre år. Vegvesenet har uansett opsjon på enda et år.
Tilbudskonferanse finner sted i Oslo 17. februar, og frist for å gi tilbud er 22. mars.
Snart klart for trafikk i den underjordiske rundkjøringen