– Jeg gleder meg til å starte i Vegvesenet og få mulighet til å jobbe med de ingrediensene jeg liker aller best; vei, bane og tunnel, sier Erstad i en pressemelding fra Vegvesenet.
Erstad har tidligere jobbet i åtte år i Statens vegvesen, blant annet med prosjektet E39/riksvei 580 Hop-Sørås og med E39 Vågsbotn-Hylkje. De siste sju årene har hun vært i Bane Nor, og kommer fra stillingen som prosjektsjef for utbygging av dobbeltspor mellom Arna og Fløen.
– Vi er svært fornøyd med å få Katrine med på laget. Hun har erfaring fra både bane og vei, noe som er en enestående kombinasjon. Det er jeg sikker på vil komme fellesprosjektet til gode, sier Kjartan Hove, som er prosjektdirektør for Utbyggingsområdet Vest.
Han forteller videre at Gunnar Søderholm, som er prosjektleder i dag, vil ta hånd om plandelen av prosjektet og bistå rundt forberedelsene mot byggestart.
Lokfører må selv oppdage skred: – Ingen tekniske varsler
Ny fase for prosjektet
Prosjektet er på vei inn i en ny fase, og Erstad vil lede milliardprosjektet fram mot og under byggefasen.
– Jeg ser fram til å komme tilbake til Vegvesenet og få lede dette fellesprosjektet. Det er viktig både for regionen og også for sikkerheten til alle som ferdes på veien og banen. Jobben er utfordrende både organisatorisk og faglig, og i tillegg er jeg så heldig å få jobbe med alle de dyktige folkene i både Bane NOR og Vegvesenet, sier Erstad.
Hun er glad for at hun overtar et prosjekt som er godt etablert.
– Det føles egentlig veldig naturlig å få fortsette med denne strekningen, som er en forlengelse av det arbeidet jeg har gjort i Bane NOR de siste årene, sier hun.
Italiensk entreprenør krevde 132 millioner fra Bane Nor – får bare 2,3 mill.