Statens vegvesen skriver i en pressemelding at de nå gjør endringer i to av de aller største veiprosjektene i Norge. OPS-kontrakten på Sotrasambandet er det største veiprosjektet i Norge gjennom tidene.
Nå blir Rinde prosjektsjef for E39 Stord-Os, som strekker seg over 55 kilometer fra Svegatjørn i Os kommune til Ådland i Stord. Strekningen hadde i 2021 en beregnet kostnad på 37,7 milliarder kroner.
Inn i byggefasen
Rinde får ansvaret for planlegging og bygging helt fra Boknafjorden i sør til Os i nord.
– Vi justerer organisasjonen på E39 Boknafjorden-Os for å tilpasse oss byggefasen på E39 Stord-Os. Arve Tjønn Rinde går derfor inn som prosjektsjef, sier områdedirektør Kjartan Hove i Statens vegvesen, Utbygging vest, i meldingen.
Hove sier at avtroppende prosjektleder Sverre Ottesen og teamet hans har gjort en solid jobb med reguleringsplanarbeidet. Ottesen går nå over i andre viktige oppgaver for Vegvesenet i Bergen.
Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik sier i meldingen at riksvei 555 Sotrasambandet nå er på vei inn i en ny fase: – Vi har dyktige personer i organisasjonen vår som vil følge prosjektet inn i byggefasen. Endringene som vi gjør nå er for å sikre oss gjennomføringskraft i alt det som skal skje i og rundt Bergen i årene som kommer, sier Davik.
Liker krevende oppgaver
Den nye prosjektsjefen startet i Vegvesenet som leder for trafikant- og kjøretøyavdelingen i Region vest i 2016. Rinde har bred erfaring, med lederbakgrunn fra flere private selskaper i offshore-industrien.
Han gleder seg til å starte E39 Stord-Os: – Jeg har aldri vært med på å arbeide fram og forhåpentligvis vedta en reguleringsplan i et veiprosjekt tidligere. Samtidig blir jeg også trigget av å være med på å bygge ut veinettet på Vestlandet.
Han mener den største utfordringen for Hordfast er todelt: – Vi skal få på plass en statlig reguleringsplan. Det er nok litt nybrottsarbeid for flere. Det er alltid spennende. På den annen side skal vi bruke ny teknologi til å bygge to bruer som er eneståande i Norge og verden. Flytebrua over Bjørnafjorden blir den lengste av sitt slag i verden, mens hengebrua over Langenuen blir en av de lengste i Norge. Den siste skal vi også vurdere å bygge i aluminium. Det har ingen gjort før oss, og det gjør det viktig å komme godt i gang med studiene rundt de tekniske løsningene i prosjektet, sier Rinde.
E18-utvidelse vil føre til at huset rives – har ventet 12 år på avklaring