Dette kan bli en temmelig røslig rekkverkskontrakt for den som får oppdraget. I utgangspunktet varer denne kontrakten i 2021 og 2022, men det er opsjon på ytterligere to år.
Rekkverkvedlikehold i Oslo og Viken, 2021-2022 (opsjon 2023-2024) er det formelle navnet. Statens vegvesen ønsker her å inngå en kontrakt for utskifting av rekkverk over lengre strekninger og nyoppsetting av en del rekkverk. Veiene er følgelig europa- og riksveier i Oslo og Viken.
Geografisk dekker kontrakten disse områdene:
- Gamle Buskerud til og med Hønefoss
- Gamle Akershus fram til Gjelleråsen, Gjerdrum og til grensen til Innlandet mot øst
- Gamle Østfold fram til grensen til Sverige
Kontrakten gjelder altså fra kontraktsignering og ut 2022, med opsjon på for to års forlengelse.
Arbeidene omfatter både rekkverk i stål, betong og vaier. Entreprenøren må regne med å montere flere nye katastrofeåpninger/driftsåpninger i midtdeler på enkelte strekninger. Noen steder skal nytt såkalt MC-rekkverk med skinne settes opp. Noe utskifting av brurekkverk kan bli aktuelt.
Entreprenøren skal også detaljprosjektere og planlegge oppgavene.
Omfanget er anslått til mellom 50 og 60 millioner kroner pr. år.
Det heter at entreprenøren selv må vurdere nødvendige ressurser og antall arbeidslag for å kunne nå den planlagte omsetningen for kontrakten, og oppgavene skal løses raskt og effektivt på en klimavennlig måte. Vegvesenet skriver: «Gode planer, logistikk og tilstrekkelige ressurser med kompetanse og erfaring er helt avgjørende.»
Rekkverksarbeidene blir for det meste på høytrafikkert veinett, så her blir det mye nattarbeid.
Frist for å gi tilbud er 8. april.
Dambyggerne på Haukelifjell kappløper med vinteren