Den nye sykkeltunnelen som skal bygges på den såkalte sykkelstamveien langs E39 mellom Stavanger og Sandnes, kan føre til at også biltrafikken på strekningen får bedre kapasitet.
Den 380 meter lange sykkeltunnelen vil gå parallelt med Auglendstunnelen i Stavanger, og rehabilitering av det sørgående løpet i Auglendstunnelen er inkludert i sykkeltunnelprosjektet. Vegvesenets prosjektleder for sykkelstamveien, Kari Smådal Turøy, håper imidlertid synergieffektene fra sykkeltunnel-prosjektet kan føre til at man også får frigjort midler til å utvide den sterkt trafikkerte tunnelen med et ekstra kjørefelt.
Å utvide selve tunnelen, og eventuelt også tunnelportalene, er derfor lagt inn som to alternativer i utlysningen av konkurransen, som nylig ble publisert i Doffin.
Høviktunnelen: Mer enn 70 prosent er ferdig sprengt
Blir avlastningstunnel for biltrafikk
– Vi har fått finansiering på minimumsalternativet, som er å rehabilitere hvelvet som er så dårlig at det må skiftes ut. En utvidelse av tunnelløpet ligger ikke inne som investeringstiltak noe sted, men sannsynligvis er det ikke en så stor ekstrakostnad å strosse ut tunnelløpet også, når vi først er i gang. Derfor har vi bedt om pris på to utvidelsesalternativer. Så vil størrelsen på tilbudene avgjøre om noen av dem kan gjennomføres, sier Smådal Turøy til Veier24.
Tunnelløpene i Auglendstunnelen ble bygget i 1973 og 1986. Med smale tunnelprofiler og en ÅDT som i fjor var på drøyt 61.000, er kapasiteten i ferd med å bli sprengt, og det er vanskelig for utrykningskjøretøyer å forsere trafikken i tunnelen i dag. Et ekstra løp vil derfor være kjærkomment.
Sykkeltunnelen vil bli brukt som avlastningstunnel for biltrafikken mens biltunnelen rustes opp, forteller Smådal Turøy.
Det første som skjer i prosjektet er at hvelvet i sørgående løp tas ned, og - hvis det er penger til det - strosses ut slik at det blir plass til et ekstra kjørefelt. Mens dette skjer, går all trafikken i nordgående løp. Denne jobben blir startet opp i sommerferien til neste år, slik at man får utnyttet tiden med lavest trafikk.
Når sørgående løp er sikret, legges trafikken tilbake, og man går i gang med å sprenge sykkeltunnelen. Den blir så bred at det blir plass til toveis biltrafikk i den, for når sørgående løp av Auglendstunnelen skal gjøres ferdig og får nytt hvelv, er det sykkeltunnelen som blir avlastningstunnel.
Vitne: – Høyere hastighet enn vanlig
Vil stå ubrukt i to år
Arbeidene skal være fullført innen første august 2021, og lengden på prosjektet vil bare i liten grad påvirkes av hvilke av alternativene som blir valgt for Auglendtunnelen. Smådal Turøy sier til Veier24 at det bare vil ta noen få uker ekstra å strosse ut tunnelen til et ekstra kjørefelt.
Syklistene må imidlertid smøre seg med tålmodighet. For selv om sykkeltunnelen er ferdig sommeren 2021, så blir det ikke mulig å sykle gjennom den før resten av sykkelstamveien mellom Sandnes og Stavanger er ferdig, i 2023.
Det blir avholdt tilbudskonferanse om prosjektet i Stavanger 20. november, og for å sikre likebehandling av tilbyderne, må alle interesserte melde seg på innen 15. november.
I videoen under kan du kjøre gjennom traseen til den planlagte sykkelstamveien.
– Mange tog og mange reisende blir berørt