Ute i Sogn, ved Vadsheimfjorden og under fjellet Fløyen, ligger Bogstunnelen på 3482 meter på E39. Den åpnet i 2004, har profil T9 og en 2022-ÅDT på rundt 2000.
Nå skal den oppgraderes. Sikkerheten skal bli bedre, og den får blant annet nye elektriske og styringstekniske installasjoner. Arbeidene vil for det meste pågå om natten.
Noen anslåtte hovedmengder:
- 12 ventilatorer
- 22 nødstasjonskap med tilhørende automasjonsskap
- 9 nødstasjonskiosker
- 326 LED-armaturer for tunnelbelysning med luminanskamera og styringssystem
- Cirka 3500 meter LED-ledelyslist (rømningslys)
- 4100 meter kabelstige
- 47.900 meter trekkerør
- Fire tekniske bygg, tre av dem i tunnelen
- Masseflytting i tunnelen: Cirka 10.400 m3
- Sprengning/strossing i tunnelløpet: cirka 4200 m3
- Sprengning bergrom/trafonisje ca. 6200 m3
- 2700 sikringsbolter
- Sprøytebetong: Cirka 500 m3
- PE-skum: Cirka 5000 m2
Og mest nattarbeid, altså. Det er foreslått å generelt bruke manuell dirigering fra klokka 17 til 22. Så nattestenging fram til klokka 5 med to gjennomkjøringer i løpet av natten.
All trafikkavvikling må tilpasses fergeavgangene for sambandet Lavik-Oppedal.
Frist for å bli ferdig er 28. september 2026.
Dette er en konkurranse med forhandlinger, og prosessen ser slik ut:
- Tilbudskonferanse: 16. januar
- Frist for å levere forespørsel om å få delta: 31. januar
- Melding om kvalifisering og invitasjon til utvalgte leverandører om å gi tilbud: 22. februar
Så blir det forhandlinger, og frist for å levere endelig tilbud er i juni, med tildeling og kontraktsignering i juli/august.
Selve riggingen kan forhåpentligvis starte i august 2024.