Det kalles Danmarks første "dynamiske ruderanlegg", og ligger sør for Odense på Fyn.
Se video av hvordan anlegget fungerer nederst i artikkelen.
Utformingen av anlegget gjør at bilistene kan komme seg raskere gjennom toplanskrysset ved å bytte kjørefelt på nivået over motorveien. Dermed kan bilistene svinge til venstre ned på motorveien uten å møte annen trafikk, og samtidig blir det bedre plass til bilene over alt, heter det i en omtale hos danske Mobilitech (krever abonnement).
Gevinst: Ti millioner kroner
Etter halvannet års bruk har Vejdirektoratet evaluert trafikkanlegget. Departementet konkluderer i en pressemelding med at anlegget avvikler økt trafikk raskere enn tradisjonelle rampekryss. Det gir en årlig samfunnsøkonomisk gevinst på ti millioner kroner.
Økt trafikk: Trafikken gjennom anlegget har økt med 12 prosent på to år. Det nye anlegget avvikler mer trafikk enn det gamle, og forskjellen er særlig stor i rushtidene.
Kortere reisetid: Reisetiden for trafikantene som ferdes gjennom anlegget er markant redusert.
Samfunnsøkonomi: Den reduserte reisetiden gir en årlig gevinst på vel ti millioner kroner. Anlegget kostet 29 millioner, og har dermed betalt seg på tre år.
Korrekt bruk av anlegget: Trafikkavviklingen er tilfredsstillende. De aller fleste trafikantene (99,6 prosent) forstår hvordan de skal plassere seg i det mest hensiktsmessige kjørefeltet. Ombygningen har ikke resultert i ulykker.