52 tunneler på europa- og riksveier i de to fylkene Trøndelag og Møre og Romsdal skal vaskes i fem år framover, og det er atskillige tunnelmetre det er snakk om.
Dette er de fem lengste tunnelstrekningene i kontrakten (i toløpstunnel er begge løpene regnet med):
- Strindheimtunnelen på riksvei 706 i Trondheim: 6,2 km
- Freifjordtunnelen på riksvei 70 i Møre og Romsdal: 5,1 km
- Oppdølstrandtunnelen på riksvei 70 i Møre og Romsdal: 8,0 km
- Innfjordstunnelen på E136 i Møre og Romsdal: 6,6 km
- Kvivstunnelen på E39 i Møre og Romsdal: 6,6 km
Og antall tunneler fordeler seg slik i kontrakten:
- E6 i Trøndelag: 15 tunneler
- Riksvei 706 i Trøndelag: 5 tunneler
- E39 i Trøndelag: 1 tunnel
- Riksvei 70 i Møre og Romsdal: 6 tunneler
- E39 i Møre og Romsdal: 14 tunneler
- E136 i Møre og Romsdal: 9 tunneler
- Riksvei 658 i Møre og Romsdal: 2 tunneler
Oppdraget omfatter renhold av tunnelene, men også inspeksjon og registrering, dokumentasjon, rapportering til byggherren, informasjon til publikum og andre nødvendige oppgaver.
Men det varierer litt hvilke tunneler som er med i kontrakten de første årene:
Tunnelene i Møre og Romsdal har oppstart i september 2020. Unntatt er Oppdølstrandtunnelen, Gyltunnelen, Kansdaltunnelen, Vulviktunnelen og Eikremtunnelen. De blir en del av kontrakten fra og med september 2023.
Trøndelag: Kun Elgtråkket og Soknedalstunnelen inngår i kontrakten de første månedene. Eggetunnelen, Måsørtunnelen og Koatunnelen inngår i kontrakten fra og med september 2021. De andre tunnelene i Trøndelag har oppstart 1. januar 2021.
Kontrakten varer fra og med september 2020 til og med august 2025. Byggherren har opsjon på 12 måneders forlengelse.
Frist for å gi tilbud er 29. april.
Slo alarm etter «Hans» – nå kan skadene bli like store