Ny utsettelse for Varoddbrua. Ikke ferdig før månedsskiftet mai/juni.

Koronaen og materialsvikt skaper fortsatt problemer for Varoddbrua. Antatt ferdigstillelse er nå satt til månedsskiftet mai/juni.

DCIM\100MEDIA\DJI_0037.JPG
DCIM\100MEDIA\DJI_0037.JPG Foto: Statens vegvesen/Anleggsdata AS
Thor Søndenaa
10. mars 2021 - 12:17

Problemene som har skapt forsinkelser for ferdigstillelse av Varoddbrua, fortsetter å sette grå hår i hodet på hovedentreprenøren PNC. Koronaen hindrer fortsatt flyt av arbeidere fra Polen inn til Norge. PNC jobber også kontinuerlig i det norske markedet for å hyre inn fagfolk, men det er svært utfordrende i disse tider.

Da et vogntog lastet med 27 tonn brunost tok fyr i Brattlitunnelen i Nordland i 2013, brant osten i fire døgn (bildet). Fortsatt mangler det nødfortau og snunisjer i tunnelen, som ikke er oppgradert etter sikkerhetsforskriften.
Les også

Vil utsette oppgradering av de mest utsatte tunnelene. Erkjenner at det gir dårligere tunnelsikkerhet

Arbeidet med stålbrua for gang/sykkelvegen er bøygen. Denne skal henge på utsiden av brukonstruksjonen. Problemer med kvaliteten til stagene som fester brua til hovedbrua har ført til at disse må erstattes med nye. Ferdigstillelse av prosjektet er nå forventet i slutten av mai ifølge prosjektleder i Statens vegvesen, Jan Helge Egeland.

I Haumyheitunnelen som ligger i forlengelsen av brua østover, pågår rehabiliteringen for fullt. Byggekontrakten med Kruse Smith var den første som ble inngått av den nye utbyggingsdivisjonen i Statens vegvesen. Prosjektet omfatter utbedring og sikring av begge løp av Haumyrheitunnelen, samt utsprengning til kollektivfelt i østgående løp (fra byen).

Tunnelen er ferdig sikret med sprøytebetong og bergbolter i mønster på 2x2 meter. Det monteres for tiden inn veggelementer og isolasjonsmatter i hvelv som tildekkes med sprøytebetong. Denne innredningen utgjør vann- og frostsikringen i tunnelen og arbeidene forventes å pågå frem til midten av mars måned.

Målsettingen er at tunnelen skal stå ferdig etter planen i slutten av april.

Et felles planlagt åpningsarrangement for Varoddbrua og Haumyheitunnelen i månedsskiftet april/mai, er forskjøvet i tid uten at ny dato er fastsatt, opplyser Egeland som er  prosjektleder for begge prosjektene.

Hammersborgtunnelen i bakgrunnen skal bygges helt om og blir 100 meter lenger. Elin Hermanstad Havik er Vegvesenets prosjektleder for Ring 1 i Oslo.
Les også

Nå er Ring 1 stengt: – Kan bli svært krevende

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.