Med 151 års historie som et verdibasert selskap, ser ikke Remi Eriksen noen jobb som har bedre verdier i ryggraden.
En jobb der kvartalsresultater, børskurs og «shareholder value» er det viktigste, passer ikke for ham.
– Jeg var aldri i tvil. DNV GL har et sterkt formål. Vi skal selvsagt skape verdier og ha gode økonomiske resultater, men det viktigste er å arbeide for å sikre og trygge verdier, mennesker og å jobbe for et bærekraftig samfunn. Vi har et samfunnsansvar kombinert med forretningsdrift, sier Eriksen til Teknisk Ukeblad.
DNV-sjefen går av: DNV GL-sjef Madsen går av: Remi Eriksen tar trolig over
Ikke børs og ASA
DNV GL er eid av stiftelsen DNV Holding med 63,5 prosent av aksjene og tyske Mayfair, som representerer familien som solgte Germanischer Lloyd til DNV i 2013. Overskudd på driften pløyes tilbake til DNV gjennom stiftelsen samt en andel til den tyske eieren.
– Vi har likevel fokus på å jobbe effektivt, skape verdier og levere resultater, sier Eriksen.
Har ventet på påbud siden 1994: Har ventet på påbud siden 1994 - nå skal salget av disse endelig ta av
Starter med kutt
Han lover at fem prosent av omsetningen fortsatt skal brukes til forskning, utvikling og innovasjon. I 2015 omsatte DNV GL for 21,6 millioner kroner med et resultat på rundt 1 milliard kroner. Remi Eriksen ser ikke en kraftig vekst framover.
– Vi har 16.000 ansatte globalt og fortsatt høy aktivitet. Men vi vet at det er tøffer i flere deler av det maritime og innen olje og gass. Vi har varslet at vi må redusere med rundt 500 ansatte. Vi håper det meste kan skje gjennom naturlig avgang. Den årlige, naturlige utskiftingen er på 7-8 prosent, sier Eriksen.
DNV fyller 150 år:DNV fyller 150 år - nå er historien blitt bok
Tøff riggbransje
DNV GLs ansatte har fortsatt travle dager. Selv om synkende oljepriser og lavere aktivitet i olje- og gass får negative ringvirkninger, er det mange skip og rigger under levering.
Først når de forlater verft og verksteder, blir det roligere for klassifiseringsavdelingene og de som følger opp nybyggingsmarkedet.
– Ikke alle skipssegmenter faller like mye. Det er fortsatt en del nisjer som går godt, sier Eriksen.
Han frykter imidlertid mest på rigg-markedet. Han ser ingen lysning der før 2018 – og kanskje enda litt seinere.
Les også: Nå lader batterifergen mer enn hun trenger
Kunnskap på reisefot
I tider som nå, mener han at det er en fordel å være et kunnskapsbasert globalt selskap med flere forretningsområder. Kompetansen går på to bein og kan flyttes der behovene er.
– Ingeniørkompetansen kan til en viss grad overføres mellom våre ulike selskaper og områder. Vi håper å slippe å måte si opp noen, men jeg kan ikke gi garantier, sier Eriksen.
Han sier at det selv i tøffe tider vil være behov rådgivning og tjenester.
Les også: Slik vil DNV GL rense bykloakk med gamle tankskip
Råd og dåd
– Vi kan med vår både brede og dybdekompetanse på mange markeder bidra til å forbedre effektivitet, utvikle ny sikker og kostnadseffektiv teknologi og drive forbedringer av standarder og arbeidsprosesser, for å nevne noen eksempler.
– Utover det, forventer jeg en god utvikling i energisektoren og ISO-sertifiseringsmarkedet, business assurance-markedet, de neste årene, sier Eriksen.
Selv om vi går inn i en periode med lavere økonomisk vekst, vil verdensøkonomien i løpet av de neste 40 år fordobles.
– Vi har en plass som uavhengig og troverdig aktør som kan bidra et bærekraftig næringsliv. Vi har en viktig rolle som tilrettelegger for samarbeid mellom bedrifter, akademia og det offentlige. Våre JIP-er (joint industry projects, red.anm.) vil være viktig for å få fram nye og bedre løsninger som kommer mange til gode, sier Eriksen til Teknisk Ukeblad.
Ny hurtigbåt: Nytt hurtigbåtkonsept: Kløyver fjorden i 50 knop
Strategi mot 2020
Han er nå dypt inni arbeidet med å utmeisle en ny strategi for DNV GL. Arbeidet begynte i fjor høst og skal vedtas i styret til høsten.
– Prosessen er godt forankret i hele konsernet. Det er gjort en omfattende jobb der vi har engasjert mange hundre ansette i hele verden, fått innspill fra akademia, utfordret tenketanker, styret og DNVs råd, blant andre, sier Eriksen.
Les også: Flere nye fjorder kan få batteriferger
Scenarier
– Vi har prøvd å peke ut noen nøkkelfaktorer og trender. Noe vet vi sikkert, det blir flere mennesker på jorda, klimaet endres og energibehovet øker. Men så er det mange usikre momenter. Hvordan blir energimiksen, hva skjer med gass og fornybarsektoren, hva skjer med digitalisering, Internt of Things, kommunikasjon og den politiske og økonomiske utviklingen i toneangivende land? Vi har laget tre scenarioer for å hjelpe oss i arbeidet, sier Eriksen.
En ting er han i hvert fall sikker på: Sjøtransport blir ikke noe mindre viktig, målet er å gjøre den mer energieffektiv og miljøvennlig.
Les også: Cruiseskipet er 347 meter langt. Det kan navigere med 4 centimeters margin
Menneskekunnskap
Etter fusjonen med Germanische Lloyd i september 2013, har Eriksen jobbet med fusjonen og integrasjonen.
– Vi er fortsatt ikke ferdige med integrasjonen. Det er en del doble funksjoner som vi må fjerne når vi får byttet ut og overført informasjon og data til de samme systemene, sier Eriksen.
Styreleder Langøy berømmer den nye konsernsjefen for det arbeidet han har gjort. Det var antakelig med på å bane veien for den nye jobben.
– Han har bred erfaring fra Asia, Europa og Amerika, og har solid erfaring fra en rekke ledende stillinger i selskapet gjennom 22 år, senest som visekonsernsjef. I tillegg til det overordnete ansvaret for fusjonen og integrasjonen av DNV og GL, har Remi Eriksen også levert sterke resultater og vist gode lederegenskaper. Eriksen har over tid demonstrert solid innsikt i teknologi og markeder, og ikke minst har han vist en bemerkelsesverdig evne til å forutsi industrielle utfordringer så vel som løsningene på disse, sa Leif-Arne Langøy på en pressekonferanse torsdag.
DNV GL-fusjonen: – Ikke en eneste er blitt sagt opp som følge av fusjonen. Vi trenger alle
Madsens utplukkete
Remi Eriksen overtar etter Henrik O. Madsen 1. august i år. Selv om styrelederen sier at det var veldig mange aktuelle kandidater å velge mellom, legger ikke Henrik O. Madsen skjul på at han har holdt en knapp på Remi Eriksen i lang tid.
– Nei, jeg har jobbet for å dyrke fram gode lederkandidater, også min etterfølger. Det er ingen hemmelighet at jeg har sett for meg Remi i den stillingen, sier Madsen til Teknisk Ukeblad.
Som en norsk småby: Som en norsk småby: Ett av verdens største cruiseskip er satt i trafikk
Strekker ut hånden
Annonseringen av den nye toppsjefen skjer rett i forkant av Nor-Shipping.
– Det er selvsagt ikke tilfeldig, innrømmer styreleder Leif-Arne Langøy. Maritim-aktiviteter utgjør den største aktiviteten i DNV GL.
Under Nor-Shipping fra 2. til 5. juni samles det meste av bransjens internasjonale topper i Oslo og Lillestrøm. Remi Eriksen kan spare mange reisedøgn på å stå i Oslo med utsrakt hånd og hilse på kunder og forbindelser i bransjen.
Fusjonen DNV og GL Omsetning på 18 milliarder kroner, 17.000 ansatte i 100 land