Mesta har vært hovedentreprenør på anleggsarbeidet, som startet for snart to år siden.
– Kontrakten med Mesta har en verdi på 148,6 millioner kroner pluss moms, sier byggeleder Kristian Slinde i Statens vegvesen i en melding.
Riksvei 13
Prosjektet omhandler både Dragsvik, Hella og Vangsnes ferjekai på riksvei 13.
På de tre kaiområdene er det bygd nye servicebygg i kombinasjon med venterom og toalettanlegg. Det er lagt til rette for strøm til elektriske ferger. Friteksttavler er også satt opp.
Fra Dragsvik er det lagt en sjøkabel som gir ferskvann til Hella.
På Dragsvik fergekai har det vært arbeid med oppussing av landområde og ny fergekai med ny fergebru, hydraulikkanlegg og aggregatbygg.
Mye pæling
På Vangsnes ferjekai har det blitt bygd ny komplett fergekai med fergebru, hydraulikkanlegg, aggregatbygg og tilleggskai. Reservekaia på Vangsnes er også ny.
Størsteparten av arbeidet i prosjektet har foregått på Vangsnes, med mye betong-, stål- og pælearbeid.
Konstruksjonene her er bygd på borede pæler av stålrør. Pælene ble boret i berg og deretter utstøpt. På Vangsnes er det boret omlag 65 pæler, med cirka 1000 meter utstøpte pæler totalt.
Det er Norled som opererer fergesambandet Vangsnes-Hella-Dragsvik på vegne av Statens vegvesen.
– Vi har lagt fram strøm til Norled, slik at de kan få ladet de nye elektriske fergene som etter hvert skal inn i sambandet, sier Slinde.
Det er Norled selv som bygger det elektriske ladesystemet både på Vangsnes, Hella og Dragsvik.
– Det vil pågå en del restarbeid rett over nyttår, og siste finpuss til våren, sier Slinde.