Når Peugeot nå lanserer andre generasjon av crossover-suven 2008, kommer den i elektrisk versjon fra første stund.
Nye 2008 kan leveres til Norge i løpet av januar 2020. Det gjelder også batteriversjonen, e-2008.
– Vi har fått beskjed om at det er produksjonsstart i oktober. Det kan nok komme biler allerede i desember, men vi legger på litt margin slik at vi ikke risikerer å skuffe noen, sier pr- og informasjonssjef Stian Gihle i PSA Norge til TU Elektrisk.
Elektrisk Opel Corsa-e har 330 kilometer rekkevidde
310 km rekkevidde
Drivlinja i e-2008 er identisk med den som sitter i e-208 som ble lansert i Genève i mars. Det vil si en motor som yter 100 kW og 260 Nm og som får strøm fra et batteri med 50 kWh kapasitet. Bilen klargjøres for hurtiglading opp til 100 kW (CCS).
Rekkevidden på e-2008 oppgis til 310 kilometer (WLTP), det vil si 30 km kortere enn den mindre og lettere e-208.
Som Peugeot 208 bygger også nye 2008 på PSAs siste modulære plattform CMP («Common Modular Plattform») som er tilpasset både elektriske biler og biler med forbrenningsmotor.
Den nye 2008 har vokst 14 centimeter i lengden i forhold til forgjengeren, og vil ifølge Peugeot ha identisk innvendig plass og bagasjeromvolum uavhengig av drivlinje. Bagasjerommet rommer 434 liter.
Nå kan elektrisk Peugeot 208 reserveres
Slutt på reservasjonslister
PSA Norge skriver at e-2008 skiller seg fra de andre med en tofarget løve i grillen, «e»-logo på C-stolpen, karosserifarget grill, alcantarainteriør og egne instrumenter i 3D-skjermen og i berøringsskjermen i midtkonsollen.
– SUV-modellene har vært svært viktige for vårt merke de siste årene. Nå når 2008 kommer som ny modell, og som helelektrisk fra start, er det klart det er ekstra spennende. Vi gleder oss til å tilby en elektrisk kompakt-SUV i det norske markedet og er sikre på at dette er en modell som passer norske forbrukere godt, sier direktør Rune Hensel i Peugeot Norge i ei pressemelding.
Hva vil herligheten koste? Det får vi snart svar på:
– Nøyaktige priser er på vei for både 208 og 2008, opplyser Gihle.
Og for den som lurer på hvor man skal tegne seg opp på reservasjonsliste og betale depositum, som har blitt så vanlig i elbilverdenen, så er det nå slutt på dette i Peugeot:
– Elektriske 208 var den siste bilen vi brukte reservasjonslister på. På e-2008 og kommende elbiler blir det vanlig kundearbeid som i alle år før, sier Gihle.
Duell mellom elektriske SUVer: Audi E-Tron mot Jaguar I-Pace