De to største selskapene på tog, trikker og metroer i Europa vil slå seg sammen. I dag ble det kjent at Siemens Mobility og Alstom har signert et såkalt Memorandum of Understanding, som går ut på at de vil søke om å få godkjent en fusjon.
Fusjonen skal skje på en 50/50-basis, men Siemens skal ha en aksje mer enn Alstom. Til gjengjeld skal hovedkvarteret ligge i Paris og alstomsjefen skal bli den nye toppsjefen.
Hovedkvarteret for IT-løsninger, det de kaller Mobility Solutions skal ligge i Berlin og for rullende materiell i Frankrike.
Den nye transportgiganten vil få over 62.000 ansatte i over 60 land. Og de vil få litt å jobbe med.
Til sammen vil de få en omsetning på over 142 milliarder kroner og en ordrereserve på 570 milliarder kroner. Selskapene har beregnet den årlige verdien av den såkalte synergien ved fusjonen til nesten 4,5 milliarder kroner, selv om den vil ikke komme for fullt før fire år etter fusjonen.
- Høyhastighetsbane i India: Reisetiden kuttes fra åtte til tre timer
Konkurrerer om trikk
De to selskapene har nok sett inn i krystallkula og der inne er det vel ikke så vanskelig å få øye på kinesiske høyhastighetstog, men også trikker og metroer fra midtens rike. Da er nok gode gamle «sammen er vi sterke» fornuftig. Det kan jo være at de kan se for seg en ny forretningsgren basert på hyperloop-prinsippet og da skader det jo ikke med litt finansiell og forskningsmessig styrke.
Begge de to selskapene er prekvalifisert i Oslos innkjøp av nye trikker, men meldingen om fusjonen vil trolig ikke ha noe å si for dette kjøpet.
Selskapene får eventuelt godkjent fusjonen en gang mot slutten av 2018 - omtrent et år etter at kontrakten i Oslo er signert. Samtidig kan det være at innkjøperne i Oslo lar seg påvirke litt ved at de to til sammen vi ha en mye sterkere organisasjon her i landet.