De tre strekningene er:
- E6 Kvænangsfjellet i Troms
- E16 Kløfta-Kongsvinger i Akershus og Hedmark
- E6 Øyer-Otta i Oppland
Samferdselsminister Jon Georg Dale kunngjorde tildelingene under en pressekonferanse ved E16 på Kløfta på formiddagen 11. januar.
– Vi utvider for første gang porteføljen til Nye Veier. Det gjør vi i utgangspunktet i tre områder. E6 Kvænangsfjellet, som er første prosjekt i Nord-Norge som Nye Veier som får ansvar for. E6 Øyer-Otta, som gjør at vi får en sammenhengende utbygging av E6.
– Og ikke minst det som kalles «the missing link» mellom to utbygde prosjekter, og som er et prosjekt som våre politikere regionalt og lokalt i Hedmark og Akershus er veldig opptatt av at vi skulle få på plass - nemlig siste del av E16 Kløfta-Kongsvinger, sa samferdselsministeren.
Kan Nye Veier få enda mer?
– Med det så har vi utvidet porteføljen nå, og vi vurderer ytterligere utvidelser i forbindelse med NTP, hvor vi også skal se på de økonomiske vilkårene som den nye nasjonale transportplanen skal ha, sa Dale.
– Vi er svært glade for tilliten vi vises gjennom at vi får de tre nye strekninger, sier adm. dir. Ingrid Dahl Hovland i Nye Veier.
De tre prosjektene er i NTP anslått å ha en utbyggingskostnad på mellom 10 og 15 milliarder kroner.
– Vi er særlig glad for å ha fått et prosjekt i Nord-Norge. Nå er Nye Veier virkelig landsdekkende, sier styreleder Harald V. Nikolaisen til Våre Veger.
– Jon Georg Dale: Tror du Terje Moe Gustavsen og Vegvesenet er lei seg nå?
– Nei, det tror jeg ikke. Alle har godt av konkurranse. Vegvesenet har forbedret seg, og jeg vil gi honnør til dem. De får jo flere og flere prosjekter også. Og det er sunt med to aktører og sunt med konkurranse, sier Dale til Veier24.
Strekningen E16 Nybakk-Slomarka ligger i siste del av dagens NTP, og er altså lavt prioritert, men statsråden viser til at Nye Veier får til ting, og mener dette er en bedre løsning totalt sett.
De nye strekningene inneholder flere prosjekter som er helt eller delvis finansiert i inneværende NTP, med planlagt oppstart i både første og andre seksårsperiode. Departementet forutsetter at årlig bevilgning til Nye Veier etter utvidelsen vil være uendret, det vil si fem milliarder 2016-kroner.
LES OGSÅ: Nye Veier skal finne entreprenør for bygging av kryss til 200 millioner kroner
LES OGSÅ: - Vi ønsker den beste driftsentreprenøren, dermed har vi mindre fokus på pris