Nye Veier har siden oktober 2018 jobbet sammen med det spanske entreprenørfirmaet Acciona Construcciòn S.A. om byggeprosjektet E6 Ranheim-Værnes (23 kilometer).
Nå har partene blitt enige om fastprisen for utbyggingsfasen, og dermed videreføres samarbeidet, skriver Nye Veier i en pressemelding.

Sivilingeniør og oppfinner: Mener ventil kan løse overvannsproblem


Åpen samhandlingsprosess
– Det har vært en åpen og transparent samhandlingsprosess, og vi er veldig glade for at vi fortsetter det gode samarbeidet med Acciona, sier Anette Aanesland, adm. dir. i Nye Veier.
Dermed kan anleggsmaskinene sette i gang i sommer.
Kontraktssummen er på rundt 4,3 milliarder kroner eks. mva. og inkludert vedlikeholdsgaranti.

Raset i Eidsvoll: E6 er åpnet med redusert kapasitet
Har redusert risiko
Etter at Nye Veier og Acciona inngikk samarbeid i 2018, har de sammen jobbet for å utvikle og optimalisere prosjektet. En viktig oppgave i denne fasen er å redusere prosjektets risiko.
– Vi har redusert risiko for uforutsette grunnforhold og vi har optimalisert E6-linja for å redusere sikkerhetsrisiko og forbedre trafikkavvikling i utbyggingsfasen, sier prosjektdirektør i Nye Veier, Johan Arnt Vatnan, i pressemeldingen.
Dette er i tråd med Nye Veiers gjennomføringsmodell der entreprenør og rådgiver involveres på et tidlig stadium. På den måten finner man fram til de beste løsningene i planleggingsfasen og får en mer effektiv utbyggingsfase.

Hydro med resultathopp
Klar for byggestart
Nå som avtale for utbyggingsfasen er inngått, er både byggherre og entreprenør klare til å sette i gang med anleggsarbeidet i sommer. Det som gjenstår nå er å få vedtatt reguleringsplaner i Trondheim, Malvik og Stjørdal kommune. Reguleringsplanene skal til politisk behandling i slutten av mai og midten av juni.
Selv om optimaliseringsfasen og planprosessen har tatt lengre tid enn først antatt, er planlagt ferdigstillelse fortsatt slutten av 2025. Da får trafikantene 23 kilometer med firefelts motorvei med 110 km/t og doble tunnelløp.

Freyr-gründer kvitter seg med aksjer for 50 millioner
Muligheter for lokalt næringsliv
Utbyggingen av E6 Ranheim-Værnes vil medføre et stort behov for lokal arbeidskraft. Acciona vil bruke mest mulig lokal kompetanse og ønsker derfor kontakt med lokale bedrifter.
Med seg i arbeidet med ny E6 Ranheim-Værnes har Acciona Rambøll som rådgiver og Leonhard Nilsen & Sønner som underentreprenør.



BMW: – Dette er ikke den siste med forbrenningsmotor