Nye Veier har siden oktober 2018 jobbet sammen med det spanske entreprenørfirmaet Acciona Construcciòn S.A. om byggeprosjektet E6 Ranheim-Værnes (23 kilometer).
Nå har partene blitt enige om fastprisen for utbyggingsfasen, og dermed videreføres samarbeidet, skriver Nye Veier i en pressemelding.
![Elbilene er blitt kastet ut av kollektivfeltene i Oslo og Akershus. Bildet er fra før de nye reglene ble innført.](https://images.gfx.no/130x87/2688/2688055/Diesel.jpg)
Tar kø-grep: Lastebilene får bruke bussfeltet
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Åpen samhandlingsprosess
– Det har vært en åpen og transparent samhandlingsprosess, og vi er veldig glade for at vi fortsetter det gode samarbeidet med Acciona, sier Anette Aanesland, adm. dir. i Nye Veier.
Dermed kan anleggsmaskinene sette i gang i sommer.
Kontraktssummen er på rundt 4,3 milliarder kroner eks. mva. og inkludert vedlikeholdsgaranti.
![E6 Ranheim-Værnes.](https://images.gfx.no/130x87/2837/2837297/9cda2c32-09c8-444b-99c8-65221ed405a3.jpg)
E6 Ranheim-Værnes: Kostnadssprekk på tre milliarder
Har redusert risiko
Etter at Nye Veier og Acciona inngikk samarbeid i 2018, har de sammen jobbet for å utvikle og optimalisere prosjektet. En viktig oppgave i denne fasen er å redusere prosjektets risiko.
– Vi har redusert risiko for uforutsette grunnforhold og vi har optimalisert E6-linja for å redusere sikkerhetsrisiko og forbedre trafikkavvikling i utbyggingsfasen, sier prosjektdirektør i Nye Veier, Johan Arnt Vatnan, i pressemeldingen.
Dette er i tråd med Nye Veiers gjennomføringsmodell der entreprenør og rådgiver involveres på et tidlig stadium. På den måten finner man fram til de beste løsningene i planleggingsfasen og får en mer effektiv utbyggingsfase.
![Torsdag satte Vestre og EU-kommissær Maros Sefcovic sine navnetrekk under industriavtalen, som er den første innunder Grønn allianse som Norge og EU inngikk i fjor vår.](https://images.gfx.no/130x87/2834/2834065/NTB_4JpnZEuvidw.jpg)
Inngår industripartnerskap: – Vinn-vinn
Klar for byggestart
Nå som avtale for utbyggingsfasen er inngått, er både byggherre og entreprenør klare til å sette i gang med anleggsarbeidet i sommer. Det som gjenstår nå er å få vedtatt reguleringsplaner i Trondheim, Malvik og Stjørdal kommune. Reguleringsplanene skal til politisk behandling i slutten av mai og midten av juni.
Selv om optimaliseringsfasen og planprosessen har tatt lengre tid enn først antatt, er planlagt ferdigstillelse fortsatt slutten av 2025. Da får trafikantene 23 kilometer med firefelts motorvei med 110 km/t og doble tunnelløp.
![I mars var nær en fjerdedel av bilene på norske veier elektriske. Diesel- og bensinbiler blir det derimot stadig færre av.](https://images.gfx.no/130x87/2834/2834750/original.jpg)
Rapport: Kan bli flere elbiler enn bensinbiler på norske veier allerede i år
Muligheter for lokalt næringsliv
Utbyggingen av E6 Ranheim-Værnes vil medføre et stort behov for lokal arbeidskraft. Acciona vil bruke mest mulig lokal kompetanse og ønsker derfor kontakt med lokale bedrifter.
Med seg i arbeidet med ny E6 Ranheim-Værnes har Acciona Rambøll som rådgiver og Leonhard Nilsen & Sønner som underentreprenør.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
![Gründer og sjef Pia Helén Smedsrud og hennes kolleger i Augere Medical har store forventninger til teknologien de har utviklet.](https://images.gfx.no/130x87/2839/2839394/DSC_7390.jpg)
Finner tarmkreft med KI