Nye Veier melder om normal drift, og holder framdriften i pågående konkurranser. Utbyggingsprosjektene er stort sett i rute og anleggsdriften går foreløpig tilnærmet som normalt.
Nå melder veiselskapet at de vil legge til rette for tiltak som skal avhjelpe situasjonen mange entreprenører og rådgivere opplever som svært dramatisk, med kansellerte kontrakter, en anstrengt markedssituasjon og konkursfare.
Forsvarsveteran: – Tror russerne er beroliget
Signerte kontrakt på fire milliarder
– Vi sikrer at pågående konkurranser gjennomføres og at kontrakter signeres. I dag signerte Nye Veier og AF Gruppen en veikontrakt med en ramme på ca. fire milliarder kroner (E6 Roterud-Storhove). Vi skal også fullføre pågående konkurranser for å sikre at kontraktene signeres og ikke forskyves ut i tid, forklarer administrerende direktør Anette Aanesland.
Nå ønsker ledelsen i Nye Veier møter med entreprenørene og rådgiverne som samarbeider med selskapet. Her er «menyen» av tiltak som kan være aktuelt å tilby:
- Kortere betalingsfrist
- Forskuddsbetaling
- Betale ut innestående
- Gi lengre tidsfrister
Vurderer mindre kontrakter
Nye Veier forutsetter at tiltakene også kommer underentreprenører til gode. Aanesland forklarer at det også kan bli aktuelt å splitte opp det som i utgangspunktet ville vært store kontrakter, i flere mindre.
– Vi vurderer dette fordi vi ser et marked her hjemme som opplever dramatiske tider. Da er vårt svar å komme aktørene i møte, blant annet med en tilpassing av kontrakter, sier Aanesland.
Nye Veier vil i tillegg sette fart i arbeidet med nye konkurranser på strekninger der finansieringen er sikret. Også her kan det ligge til rette for, i Nye Veier-sammenheng, mindre kontrakter.
– Det er viktig å sikre at planlagte konkurranser kommer ut i markedet. De konkurransene som allerede er annonsert bør i så stor grad som mulig sendes ut i markedet til angitt tid. For oss som byggherre er det viktig at det er et fungerende marked til stede også etter at koronaviruset ikke lenger preger hverdagen vår, forklarer Aanesland.
Det gjelder også arbeidet med eksempelvis reguleringsplaner. Nye Veier vil inngå rammeavtaler med rådgiverne for å spare tid.
– Hensikten med en slik rammeavtale er å sikre at vi får gode team som kan gjennomføre reguleringsplaner – uten å måtte ha en ny konkurranse for det enkelte oppdraget, for eksempel reguleringsplaner. I disse koronatider er det viktig å holde hjulene i gang – også for rådgiverne, sier Aanesland.
Det virker som miljømyndighetene har mer kompetanse på jus enn avløp