Nye Veier lanserer nå en ny femårige kontrakt for drift og vedlikehold av elektroteknisk utstyr på veiene som hører inn under denne etaten.
Strekningene som per nå er ferdig bygd, er til sammen på nesten 100 kilometer firefelts motorvei og 43 kilometer med ramper og rundkjøringer – for å nevne det viktigste.
Dessuten vil veistrekningene som Nye Veier blir ferdig med de neste fem årene inngå i kontrakten.
400 millioner
Entreprenøren får også en opsjon på ytterligere 1+1+1 år.
Hoveddelen av kontrakten er verdsatt til inntil 200 millioner kroner, mens opsjonene ligger på samme nivå.
Totalt kan det altså bli snakk om en åtte års kontrakt til en verdi av 400 millioner.
Og det er mye utstyr på dagens veistrekninger. Noen eksempler:
- 819 variable skilt
- 3167 lysmaster
- 10052 lyspunkter
- 9524 armaturer
- Ni værstasjoner
- 295 kameraer
- 159 nødtelefoner
- 111 branndetektorer
Nye Veier legger opp til en konkurranse med forhandlinger, og planlegger å plukke ut tre til fem av de prekvalifiserte leverandørene til å konkurrere om oppdraget.


Tildelingskriteriene blir vektet slik:
- Håndtering av kritiske aktiviteter (beredskap, håndtering av hendelser, administrasjon av kontrakten): 30 prosent
- Innovasjon: 10 prosent
- Tilbudssum: 60 prosent
Frist for å melde seg på til konkurransen er 24. mars, og Nye Veier planlegger å tildele kontrakt i juli.

Kan bli bonus
Kontrakten får så en varighet fra signering og til 31. august 2030.
Elektroentreprenøren skal være klar til å ta seg av strekningen E39 Lyngdal øst-Lyngdal vest når trafikken settes på, det vil si 1. juli i år.
For resten av strekningene starter kontrakten 1. september.
Nye Veier opererer i kontrakten med en målprismodell for fortjenesten og risikoen til entreprenøren.
Dessuten kan det bli bonus (maksimalt 800.000 kroner i året) om firmaet når kvalitetsmålene i kontrakten.
Kontraktsarbeidet og beregningen av vederlaget er basert på åpen økonomi (såkalt «åpen bok») fra entreprenørens side.

Høviktunnelen: Mer enn 70 prosent er ferdig sprengt