SAMFERDSEL

Nye Veier med ny driftskontrakt på inntil 400 millioner kroner

Entreprenøren skal reparere elektroteknisk utstyr for Nye Veier i minst fem år.

E39 nord for Lyngdal blir en del av driftskontrakten når veien åpner til sommeren. En stolpe til veilys er under montering på Kvellandsbrua i oktober i fjor. Fv. Marek Pawlowski og Lukas Skotnicki.
E39 nord for Lyngdal blir en del av driftskontrakten når veien åpner til sommeren. En stolpe til veilys er under montering på Kvellandsbrua i oktober i fjor. Fv. Marek Pawlowski og Lukas Skotnicki. Foto: Arash A. Nejad
25. feb. 2025 - 12:55

Kortversjonen

  • Nye Veier lyser ut en femårig kontrakt for drift og vedlikehold av elektroteknisk veiutstyr, med en antatt verdi på 400 millioner kroner over åtte år.
  • Kontrakten inkluderer ansvar for utstyr som skilt, lysmaster og kameraer.
  • Tildelingskriteriene legger vekt på entreprenørens håndtering av kritiske aktiviteter, innovasjon og pris.

Oppsummeringen er generert av et KI-verktøy fra OpenAI og kvalitetssikret av journalister i Teknisk Ukeblad Media.

Vis mer

Nye Veier lanserer nå en ny femårige kontrakt for drift og vedlikehold av elektroteknisk utstyr på veiene som hører inn under denne etaten.

Strekningene som per nå er ferdig bygd, er til sammen på nesten 100 kilometer firefelts motorvei og 43 kilometer med ramper og rundkjøringer – for å nevne det viktigste.

Dessuten vil veistrekningene som Nye Veier blir ferdig med de neste fem årene inngå i kontrakten.

Vis mer

400 millioner

Entreprenøren får også en opsjon på ytterligere 1+1+1 år.

Hoveddelen av kontrakten er verdsatt til inntil 200 millioner kroner, mens opsjonene ligger på samme nivå.

Totalt kan det altså bli snakk om en åtte års kontrakt til en verdi av 400 millioner.

Og det er mye utstyr på dagens veistrekninger. Noen eksempler:

  • 819 variable skilt
  • 3167 lysmaster
  • 10052 lyspunkter
  • 9524 armaturer
  • Ni værstasjoner
  • 295 kameraer
  • 159 nødtelefoner
  • 111 branndetektorer

Nye Veier legger opp til en konkurranse med forhandlinger, og planlegger å plukke ut tre til fem av de prekvalifiserte leverandørene til å konkurrere om oppdraget.

Tildelingskriteriene blir vektet slik:

  • Håndtering av kritiske aktiviteter (beredskap, håndtering av hendelser, administrasjon av kontrakten): 30 prosent
  • Innovasjon: 10 prosent
  • Tilbudssum: 60 prosent

Frist for å melde seg på til konkurransen er 24. mars, og Nye Veier planlegger å tildele kontrakt i juli.

Nye Veier har bygd toplanskrysset ved Åkersvika ved Hamar, der E6 og riksvei 25 krysser hverandre. <i>Foto:  Nye veier</i>
Nye Veier har bygd toplanskrysset ved Åkersvika ved Hamar, der E6 og riksvei 25 krysser hverandre. Foto:  Nye veier

Kan bli bonus

Kontrakten får så en varighet fra signering og til 31. august 2030.

Elektroentreprenøren skal være klar til å ta seg av strekningen E39 Lyngdal øst-Lyngdal vest når trafikken settes på, det vil si 1. juli i år.

For resten av strekningene starter kontrakten 1. september.

Nye Veier opererer i kontrakten med en målprismodell for fortjenesten og risikoen til entreprenøren.  

Dessuten kan det bli bonus (maksimalt 800.000 kroner i året) om firmaet når kvalitetsmålene i kontrakten.

Kontraktsarbeidet og beregningen av vederlaget er basert på åpen økonomi (såkalt «åpen bok») fra entreprenørens side.

Prosjektleder i Statens Vegvesen Anne-Lene Gillebo og prosjektleder i Skanska Eilev Lilleland på befaring i Høviktunnelen.
Les også

Høviktunnelen: Mer enn 70 prosent er ferdig sprengt

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.