Risa vant konkurransen om drift av Nye Veiers første veistrekninger, til en kostnadsramme på 500 millioner kroner, skriver Nye Veier i en pressemelding.
Allerede i juli åpner den første strekningen, E18 Tvedestrand-Arendal (23 kilometer), deretter følger delåpning av 12 kilometer ny E6 Kolomoen–Moelv (til Kåterud) i oktober og ny E18 Rugtvedt-Dørdal (17 kilometer) i desember i år. Når femårskontrakten nærmer seg slutt, vil Risa ha ansvaret for drift av totalt 125 kilometer motorvei, dersom opsjonen i kontrakten trer inn.
Samspillkontrakt
Anskaffelsesmetoden har vært Best Value Procurement (BVP), og kontrakten er samspillkontrakt med insentiv. Dette blir en pilot for fremtidige driftskontrakter. Nye Veier benytter BVP-metoden for å kunne tydeliggjøre måloppnåelse og ha kontroll på risiko, heter det i pressemeldingen.
Kontrakten er for totalt sju strekninger, fra Trøndelag i nord til Agder i sør, og omfatter vei og elektro.
Måles på oppetid
– Driftsentreprenøren blir først og fremst målt på veiens oppetid, tilstand og trafikksikkerhet, med andre ord det som betyr noe for veibrukerne. Vi har hatt konkurranse om driftskontrakten av seriøse, landsomfattende aktører som ønsker å videreutvikle hvordan veier driftes, sier Nye Veiers administrerende direktør, Ingrid Dahl Hovland, i meldingen.
Konkretiseringsfasen starter 6. mai og varer til 21. mai. Leveransene fra konkretiseringen vil være beskrivelse av kontraktsgjennomføring, fremdriftsplan, risikovurderingsplan og KPI-er som skal benyttes i kontraktsgjennomføringen.
– Nye Veier er fornøyd med den responsen vi har fått på vår nye kontraktsmodell for drift av motorveier, der vi har lagt vekt på prestasjonsmål som vil fremme trafikantnytte, trafikksikkerhet, HMS og miljø, sier Hovland.