Kontraktene vil variere fra 200 millioner kroner til cirka fem milliarder i størrelse. Den samlede verdien av konkurransene er anslått til 15 milliarder kroner.
Selskapet har aldri hatt flere konkurranser ute i markedet. Det økonomiske volumet har aldri vært større enn i 2022, skriver selskapet i en pressemelding.
– Vi skal bruke vår rolle som innkjøper til å sikre at vi når våre strategiske prioriteringer. Vi skal skape mer for pengene, sammen med entreprenørene skal vi vise tydelig samfunnsansvar og vi skal ta et sterkt eierskap til helse, miljø og sikkerhet. Den største forskjellen fra tidligere kontrakter er forventningen om at leverandørene skal bidra sterkt til at prosjektene blir så bærekraftige som mulig, sier Anette Aanesland, adm. dir. i Nye Veier, i pressemeldingen.
– Vi har lyttet til viktige innspill fra leverandørene. Derfor går vi bort fra byggherrens makspris, vi justerer hvordan vi gjennomfører konkurransene og vi får et større spenn i størrelsen på kontraktene, sier Aanesland i meldingen.
De første konkurransene kommer i løpet av første kvartal, og de sju konkurransene er spredt utover året:
Strekning |
Annonsering |
Anslått verdi eks. mva. |
Type |
Sted |
E6 Storhove-Øyer |
Mars |
1,6 mrd |
Tunnel/vei |
Innlandet |
E6 Berkåk-Vindåsliene |
April |
2 mrd |
Vei/tunnel/bru |
Trøndelag |
E6 Sørelva-Borkamo |
Mai |
700 mill |
Vei |
Nordland |
E39 Bue-Ålgård |
August |
2,2 mrd |
Vei/tunnel/bru |
Rogaland |
E39 Mandal-Lyngdal |
September |
4,7 mrd |
Tunnel/vei/bru |
Agder |
Riksvei 13 Skare-Sogndal |
Oktober |
200 mill |
Vei/sikring/div |
Vestland |
E18/E39 Ytre ring |
November |
3,8 mrd |
Tunnel |
Agder |
Konkurransene kommer ut i markedet etter at reguleringsplanene for strekningene er vedtatt av kommunene. Prosjektene må gi god oppnåelse av målene som er satt for prosjektet. Nye Veier må ha dekning i budsjettene for å gjennomføre konkurransene.
Nye Veier går nå bort fra byggherrens makspris på alle prosjektene.
– Vi har selv gjort noen erfaringer, og entreprenører og rådgivere har delt sine erfaringer. Vi mener endringene vi nå gjør vil gi flere tilbydere på viktige konkurranser. Det er viktig for å skape mer verdi for de samme ressursene. Nå blir det forhandlinger, og målet er blant annet å redusere risikoen for tilbyderen og for Nye Veier, sier Bjørn Børseth, direktør for kontrakt og marked, i pressemeldingen.
Nye Veier skal fortsatt bruke totalentrepriser med fastpris. Entreprisene skal være basert på en vedtatt reguleringsplan. Krav til funksjon fremfor detaljerte kravlister er fortsatt sentralt for å bruke kompetansen best hos entreprenørene. Det ligger fortsatt viktige insentiver til entreprenørene med å gjøre prosjektene enda bedre, heter det i meldingen.
E6 Storhove-Øyer, Innlandet:
Prosjektet er delt i tre kontrakter og det er den nordligste kontrakten som nå skal lyses ut. Etter kvalifisering vil tre til fem tilbydere bli invitert til å gi tilbud på kontraktene. Fra utlysning av konkurransene vil det ta mellom ni og tolv måneder til en entreprenør er klar til å starte med arbeidet.
Nye Veier avlyste konkurransen for den samme strekningen i 2020. Siden da er reguleringsplanen vedtatt, og det reduserer risikoen for både totalentreprenøren og Nye Veier.
E6 Berkåk-Vindåsliene, Trøndelag:
Strekningen mellom Berkåk og Vindåsliene var tidligere en del av prosjektet E6 Ulsberg-Vindåsliene. Nå er prosjektet delt opp i flere konkurranser for å tilpasse konkurransen til markedet. I tillegg er det jobbet med reguleringsplanen for strekningen. Den anslåtte verdien på kontrakten for strekningen er på to milliarder kroner. Etter kvalifisering vil tre til fem tilbydere bli invitert til å gi tilbud på kontraktene.
E6 Sørelva-Borkamo, Nordland:
Dette er en ny type oppgave og kontrakt for Nye Veier. Selskapet fikk denne type oppgave på flere strekninger i Nasjonal transportplan, som ble behandlet i Stortinget i fjor.
Det er flere premiss som må oppfylles før kontrakten går til markedet. Prosjektet må gi god oppnåelse av målene som er satt for prosjektet. Nye Veier må ha dekning i budsjettene for å gjennomføre konkurransen.
E39 Bue-Ålgård, Rogaland:
Bjerkreim og Gjesdal kommuner har nå reguleringsplanen for ny E39 mellom Bue og Ålgård til behandling. Kommunene planlegger å gjøre endelig vedtak av reguleringsplanen i løpet av første kvartal. Da kan konkurransen komme til markedet i august.
Valget av korridor ble tatt av Regjeringen i juni 2021. Tidligste start på byggearbeidene er høsten 2023.
E39 Mandal-Lyngdal og E18/E39 Ytre ring, Agder:
Nye Veier kommer til å lyse ut to konkurranser i Agder med en total verdi på 8,5 milliarder kroner i løpet av 2022. Ytre Ring rundt Kristiansand og E39 mellom Mandal og Lyngdal kommer til markedet.
Nye Veier planlegger med at bygging for disse to prosjektene kan starte sent i 2023. Da pågår arbeidet på ny E39 mellom Herdal og Røyskår i Lyngdal. Ny E39 fra Kristiansand til Mandal blir åpnet på slutten av 2022.
Riksvei 13 Skare-Sogndal, Vestland:
Dette er en ny type oppgave og kontrakt for Nye Veier: Utbedringer og rassikring. Selskapet fikk denne type oppgave på flere strekninger i Nasjonal transportplan, som ble behandlet i Stortinget i fjor.
Nye Veier planlegger for at fysiske arbeider kan starte i løpet av 2023. Totalt skal Nye Veier bruke cirka tre milliarder kroner på riksvei 13.