Nye Veier skal gjennomføre konkurranser for tre strekninger på E6 den nærmeste tiden. I tillegg ønsker selskapet å ta prosjekter på Rv13 og E136 i Romsdalen ut i markedet, skriver selskapet i en pressemelding.
Disse E6-strekningene skal ut i markedet:
- Storhove-Øyer (Innlandet) – er allerede i konkurranse
- Berkåk-Vindåsliene (Trøndelag)
- Sørelva-Borkamo (Nordland)
Dessuten planlegger Nye Veier at to enkeltprosjekter, riksvei 13 i Vestland og E136 fra Dombås til Vestnes, skal sendes ut i markedet «i den kommende tiden». Konkurransene vil komme i år og starten av neste år, heter det i pressemeldingen.
Disse prosjektene utsettes
Nye Veier har tidligere i år presentert en rekke prosjekter som skal lyses ut i år. Nå er det klart at det blir endringer.
E39 Mandal-Lyngdal, E18/E39 Ytre Ring og E39 Bue-Ålgård utsettes inntil videre, heter det i meldingen.
Når disse tre prosjektene blir lyst ut vil blant annet avhenge av prosjektenes kostnadsnivå sett i sammenheng med selskapets totale likviditet, som det blir forklart.
Gapte for høyt
– I januar gikk vi ut med en plan for 2022 om sju nye kontrakter i markedet. Dette viste seg i ettertid å være for ambisiøst. Vi ser nå at prosjekter der kontraktene er signert, har hatt betydelig utgiftsvekst. Dette er blant annet en konsekvens av svært høye råvarepriser globalt. I tillegg er det stor usikkerhet knyttet til den videre utviklingen på både råvarepriser og den kapasiteten hos våre leverandører vi er avhengig av, sier adm. dir. i Nye veier, Anette Aanesland, i meldingen.
Hun understreker i pressemeldingen at selskapet har full produksjon i temmelig lang tid framover i de mange prosjektene som er startet.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
– Jeg vil også understreke at selskapet arbeider med å holde kostnadene nede i prosjektene, særlig i de som nå er under planlegging. I den situasjonen vi alle er i nå, er dette viktigere enn noensinne, sier Aanesland i meldingen.
Modne strekninger
Strekningene som går ut i markedet karakteriseres som modne, og i et par av disse har forberedende arbeider allerede startet opp.
![Bjørn Børseth er direktør for kontrakt og marked i Nye Veier. <i>Foto: Nye Veier</i>](https://images.gfx.no/290x/2728/2728804/abbbd860-ac2d-49ff-8c41-b535a04d3c1b.jpg)
– I tillegg er de ikke så omfattende og komplekse som en del av de øvrige strekningene i porteføljen vår. Vi mener de prosjektene vi nå går ut i markedet med, ikke er de som er mest utsatt for kostnadsøkninger på viktige innsatsfaktorer som eksempelvis stål, sier Aanesland i meldingen.
Planen for konkurransene
Direktør for kontrakt og marked i Nye Veier, Bjørn Børseth, sier i meldingen at konkurransen for bygging av ny E6 Storhove-Øyer går som planlagt. Fristen for kvalifikasjon var 20. mai.
– Konkurransen om E6 Berkåk-Vindåsliene kommer i midten av september med kvalifikasjonsfrist 3. november. Deretter følger riksvei 13 i november, trolig sammen med et mindre prosjekt på E136 i Romsdalen. Sørelva-Borkamo er ventet ut i markedet januar 2023, med kvalifikasjonsfrist 15. februar, forklarer Børseth i meldingen.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Slik kan offshore olje- og gassproduksjon kutte utslipp av klimagasser](https://images.gfx.no/1000x333/2786/2786151/tfmc_deep-purple-green-hydrogen-technology.jpg)
![Tett trafikk på E18 gjennom Oslo ved innkjøringen til Festningstunnelen før videreføringen under Bjørvika/Operatunnelen ble åpnet.](https://images.gfx.no/130x87/2833/2833943/53548402-2adf-4ec1-ab6e-806a140cfbc8.jpg)
Vegvesenet: Venter påskekø på disse stedene