– Vi trenger hjelp fra markedet til å se på E18 Langangen-Rugtvedt med nye øyne, sa prosjektdirektør Magne Ramlo til de frammøtte under Nye Veiers leverandørkonferanse i Oslo i dag.
E18 Langangen-Rugtvedt til rundt 4,9 milliarder kroner er et komplisert prosjekt. Flere innsigelser til reguleringsplanen er uavklart, og reguleringsplan for deler av strekningen er ikke ferdig. Tidligere i år ble også utlysingen av byggingen av ny Grenlandsbru avlyst.
– Vi har snudd og vendt på prosjektet så mange ganger at vi kanskje fått litt tunnelsyn. Vi trenger hjelp fra markedet til å se på prosjektet med nye øyne og finne løsninger, sa Ramlo under leverandørkonferansen i Oslo i dag.
Nye Veier hadde forventet rundt 50 deltakere. Minst 150 dukket opp til konferansen hvor Nye Veier redegjorde for hva som skal skje med E18 mellom Langangen og Kristiansand i årene framover.
– Vi undervurderte de kompliserende faktorene med Langangen-Rugtvedt. Det er tettbygd område, trangt terreng, og traseen er ganske låst. Da vi forsto komplikasjonene og tok tak i dem, så gikk det litt tid, forteller Ramlo til Veier 24.
– Vi er åpne for alle forslag.
– Mange kjente entreprenøransikter å se i salen i dag?
– Ja, her ser jeg mange jeg kjenner, både fra inn- og utland, sier Ramlo.
Lyses ut i november
E18 Langangen-Rugtvedt skal ut i markedet 29. november i år. De neste strekningene av E18 som deretter kommer i markedet er mellom Dørdal og Tvedestrand. Her lyses to kontrakter ut i slutten av april neste år.
E18 Langangen-Rugtvedt er på cirka 17 kilometer. Strekningen lyses ut som en entreprisekontrakt for hele strekningen, også inkludert ny Grenlandsbru, som ble avlyst tidligere i år.
- E18-tunnelene Kjørholt og Bamble: Nye Veiers første prosjekt
Arbeidet med reguleringsplanen har pågått i mer enn tre år, og er ennå ikke ferdig for midtre del av strekningen. Årsaken er blant annet at det er kommet 11 innsigelser. De fleste er avklart, men tre gjenstår. Særlig har det vært uenighet om utformingen av Åskrysset. Nye Veier vil ha to mindre kryss, mens Vegvesenet vil ha et stort. Reguleringsplanen behandles nå i Kommunal- og moderniseringsdepartementet.
Uenige om Åskrysset
– Det er synd at vi har den diskusjonen med Vegvesenet om Åskrysset som vi har hatt, men jeg håper og tror at situasjonen kan løse seg, forteller Ramlo til Veier24 etter konferansen.
Kontrakten Langangen-Rugtvedt er delt i tre deler. De to såkalte A-delene ligger i hver sin ende av strekningen, og tilbys som fastpriskontrakter med prosjektering og bygging. Del B, der hvor reguleringsplanen ennå ikke er ferdig, blir en kontrakt med integrert samhandling, og så fast pris for prosjektering og bygging.
– Og vi skal se på byggherrens makspris. Vi har fått flere reaksjoner på det tidligere, og skal se nærmere på saken, sa Ramlo.
– Og viktig: Den som får jobben må være i stand til å snakke med absolutt alle berørte, som kommuner og naboer. Det er ikke bare å gi en pris og så bygge veien, sa Ramlo.
Og 29. november sendes altså konkurransegrunnlaget for strekningen ut i markedet. Signering av kontrakten er planlagt til slutten av november 2020.
– Frist for bli ferdig med veien er 2025. Vi har fortsatt tid, men tiden går, sa Ramlo.
I forbindelse med konferansen legger Nye Veier opp til en-til-en-samtaler med rundt 12 entreprenører, både i dag og dagen etter.
Må begynne med bruer igjen
– Men jeg burde ha utfordret folkene i salen på at norske entreprenører må begynne å bygge bruer igjen, sier Ramlo til Veier24 etter konferansen.
– Mange entreprenører sier de har brent seg økonomisk på bruprosjekter og dermed ikke er så interessert i bruene lenger. Og det er synd, for det er en kompetanse som Norge bør ha, og som vi bør være gode på. Som byggherre må vi se på saken, og sørge for at det ikke bare er press på pris. At dyktige norske entreprenører slutter å bygge bruer er veldig synd, sier han til Veier24.
26 milliarder er på gang
Nye Veier har kontrakter for mange milliarder kroner på gang de neste årene. Nye Veiers direktør for kontrakter og anskaffelser, Bjørn Bjørseth, hadde flere tips til entreprenørene som gjerne vil vinne noen kontrakter:
– Se dere rundt! Hvem kan dere samarbeide med? Joint ventures blir det mer og mer av, sa Bjørseth til forsamlingen.
– Er dere her for å vinne? Da er den eneste muligheten å forstå og kjenne området godt. Og dere må forstå prosjektet og målene for prosjektet. Og har dere fått en oppgave, så svar på det som står i oppgaven. Ikke svar på det vi ikke spør om, sa han.
Ifølge Bjørseth fungerer ikke de tradisjonelle konkurransene, blant annet av disse årsakene:
- Ensidig fokus på pris
- Risiko avdekkes ikke på forhånd
- Prosjekterende, byggherre og utførende er tre selvstendige parter som kan skylde på hverandre om noe går galt.
– Hos oss skal risikoen være på bordet på forhånd, sa Bjørseth.
Og litt statistikk når det gjelder forholdet mellom norske og utenlandske entreprenører: Bjørseth kunne opplyse at mens cirka 60 prosent av deltakerne i konkurransene til Nye Veier er utenlandske, så er det langt færre - rundt 20 prosent - av de faktiske kontraktene som er signert med utenlandske firmaer.