Nye E39 Kristiansand – Mandal øst ble åpnet i november 2022 til stor glede for alle som var grundig lei av en kronglete og til tider smal vei med tilhørende store problemer ved snøfall og hålke. I øyeblikket er byggingen av E39 forbi Lyngdal også godt i gang med forventet åpning i 2025.
E18 Vestkorridoren: Vegvesenet tester ut avfallsprodukt i betong
Men i mai 2022 satte Nye Veier den 25 km lange strekningen Mandal – Lyngdal på vent. Selv om Lyngdal kommunestyre i møte 12. mai samme år vedtok detaljregulering for strekningen som ligger i Lyngdal kommune. Og Lindesnes kommunestyre fulgte opp den 16. juni med tilsvarende vedtak for delstrekningen innen sin kommune.
Problemstrekning særlig om vinteren
Men nå har styret i Nye Veier gitt grønt lys for utlysing av kontrakt på første delstrekning av to i prosjektet – 9 km fra Mandalskrysset til Vigeland. Prosjektet omfatter også en tilførselsvei fra Trædal i Vigeland og opp på den nye E39. Kontraktsverdien er i størrelsesorden 3 milliarder kroner.
Styreleder Harald Nikolaisen i Nye Veier har tidligere uttalt at det er et godt prosjekt av flere årsaker. Strekningen er ulykkesbelastet. Og spesielt vintertid er det utfordringer. I tillegg har prosjektet stor samfunnsøkonomisk nytteverdi.
Han fremholder at selskapet har jobbet hardt for å komme godt ut med dette prosjektet og er tilfreds med at arbeidet vestover på E39 fra Mandal nå gjenopptas.
Kontrakten lyses ut til høsten
Prosjektsjef i Nye Veier, Vidar Stormark, forteller til Veier24 at man nå jobber med konkurransegrunnlaget og forventer utlysing av prosjektet til høsten. Uten at han vil tidfeste dette nøyaktig.
- Fra utlysing til en entreprenør er på plass, går det rundt et år. Vi regner med byggestart i 2024. Veien planlegges som firefelts motorvei med fartsgrense 110 km/t, sier han videre.
Ulykkesutsatt strekning
- Den nye veien mellom Mandal og Lyngdal erstatter en ulykkesutsatt strekning. Trafikken løftes også bort fra kupert terreng med lange bakkepartier som vinterstid ofte skaper trafikale utfordringer. Trafikken ledes også bort fra sentrumsnære områder av tettstedet Vigeland og Mandal by. Reisetiden mellom Herdal og Kristiansand halveres, heter det på Nye Veier sine hjemmesider.
Det er ennå ikke bestemt når strekningen videre fra Vigeland til Lyngdal skal lyses ut i markedet.
Oljeproduksjonen starter mot slutten av året: Nå er Johan Castberg-skipet på plass i Barentshavet