PROSJEKTER

Nye Veier vil lyse ut første del på E39 Mandal-Lyngdal

Etter bråstopp for prosjektet E39 Mandal – Lyngdal i fjor, går Nye Veier nå for å lyse ut kontrakten på den første av to delstrekninger.

Mandalskrysset på E39 der tilførselsveien til Mandal tar av til venstre og den nye parsellen mot Lyngdal skal fortsette rett fram
Mandalskrysset på E39 der tilførselsveien til Mandal tar av til venstre og den nye parsellen mot Lyngdal skal fortsette rett fram Foto: Nye Veier og Hæhre
10. juli 2023 - 07:00

Nye E39 Kristiansand – Mandal øst ble åpnet i november 2022 til stor glede for alle som var grundig lei av en kronglete og til tider smal vei med tilhørende store problemer ved snøfall og hålke. I øyeblikket er byggingen av E39 forbi Lyngdal også godt i gang med forventet åpning i 2025.

Både Vestfoldbanen mellom NyKirke og Barkåker (bildet) i Horten og Dovrebanen Oslo-Hamar er utsatt med minst et år grunnet ERTMS-forsinkelsen. Nå ser Bane Nor på muligheten for å droppe signalsystemet.
Les også

Vurderer å bygge gammelt signalsystem i nye togprosjekter

Men i mai 2022 satte Nye Veier den 25 km lange strekningen Mandal – Lyngdal på vent. Selv om Lyngdal kommunestyre i møte 12. mai samme år vedtok detaljregulering for strekningen som ligger i Lyngdal kommune. Og Lindesnes kommunestyre fulgte opp den 16. juni med tilsvarende vedtak for delstrekningen innen sin kommune.

Problemstrekning særlig om vinteren

Men nå har styret i Nye Veier gitt grønt lys for utlysing av kontrakt på første delstrekning av to i prosjektet – 9 km fra Mandalskrysset til Vigeland. Prosjektet omfatter også en tilførselsvei fra Trædal i Vigeland og opp på den nye E39. Kontraktsverdien er i størrelsesorden 3 milliarder kroner.

Styreleder Harald Nikolaisen i Nye Veier har tidligere uttalt at det er et godt prosjekt av flere årsaker. Strekningen er ulykkesbelastet. Og spesielt vintertid er det utfordringer. I tillegg har prosjektet stor samfunnsøkonomisk nytteverdi.

Han fremholder at selskapet har jobbet hardt for å komme godt ut med dette prosjektet og er tilfreds med at arbeidet vestover på E39 fra Mandal nå gjenopptas.

Kontrakten lyses ut til høsten

Prosjektsjef i Nye Veier, Vidar Stormark, forteller til Veier24 at man nå jobber med konkurransegrunnlaget og forventer utlysing av prosjektet til høsten. Uten at han vil tidfeste dette nøyaktig.

 - Fra utlysing til en entreprenør er på plass, går det rundt et år. Vi regner med byggestart i 2024. Veien planlegges som firefelts motorvei med fartsgrense 110 km/t, sier han videre.

Ulykkesutsatt strekning

- Den nye veien mellom Mandal og Lyngdal erstatter en ulykkesutsatt strekning. Trafikken løftes også bort fra kupert terreng med lange bakkepartier som vinterstid ofte skaper trafikale utfordringer. Trafikken ledes også bort fra sentrumsnære områder av tettstedet Vigeland og Mandal by. Reisetiden mellom Herdal og Kristiansand halveres, heter det på Nye Veier sine hjemmesider.

Det er ennå ikke bestemt når strekningen videre fra Vigeland til Lyngdal skal lyses ut i markedet.

Implenia/Stangeland har bygd bruer i to år i dette prosjektet, og nå er den viktige overgangen mellom bru og tunnel i ferd med å bli ferdig.
Les også

«Kronjuvelen» i nye E39: – Måtte skyte oss ut

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.