Søværnets Operationel Kommando (SOK) fikk tidlig i januar det første av Danmarks to nye krigsskip, som skal være fullt operasjonelle i 2007.
Årsaken til dokksettingen er at det er oppstått sprekker i fire av de såkalte sjøkasser, de som regulerer vannivået i skipets ballasttanker.
Ifølge stabsjefen i SOK, kommandør Palle Cortes, er det nødvendig å modifisere sjøkassenes konstruksjon for at unngå ytterligere revnedannelser.
- Den nåværende konstruksjonen skaper vibrasjoner som fører til utmatting og dermed oppsprekking, sier Palle Cortes.
Norsk hjelp
Søværnets Materiel Kommando (SMK) samarbeider med teknikere fra Odense Stålskibsværft som i egenskap av leverandør er økonomisk ansvarlig for utbedringen, altså konstruksjonsendring og ombygging.
Dessuten har danskene tilkalt eksperthjelp fra Det Norske Veritas og Force Technology.
Uhellet betyr at Absalon må kutte kraftig i et to måneders testprogram i Atlanterhavet. Programmet var akkurat startet da en serie uhell rammet skipet.
Den 14. januar la skipet ut fra Flådestation Frederikshavn på en såkalt klimatisk prøving under fremmede himmelstrøk. Men allerede 15 januar oppsto problemer med giret til den ene hovedmotoren - på grunn av fine metallspon i et oljefilter - og Absalon måtte da gå til havn i Skottland.
Sprekkene i ballasttankene ble oppdaget da man reparerte giret, men skadene kunne ikke utbedres mens skipet lå i sjøen.
Så kan jo det norske Sjøforsvaret håpe at våre spanskbygde, kommende fregatter ikke vil plages av de samme, noe pinlige, problemene.