16. oktober i fjor kollapset forskalingen til Bjørum Sag Bro i Bærum under støping.
400 tonn betong og armeringsjern sank sammen, og Arbeidstilsynet stanset alt arbeid på brua.
Nå har de fått tillatelse til å gjenoppta arbeidet, og i dag starter runde nummer to med støping.


Har lært
- Det er bare litt av den gamle reisen som gjenstår. Siste betongbit ble fjernet i går, og alle kontroller og beregninger er gjennomført og funnet i orden, sier prosjektleder Knut Gløersen i Statens vegvesen, region øst.
For å unngå nye problemer har de tatt lærdom av det som skjedde i oktober.
Les også: Derfor kollapset E16-brua
- Vi har forsterket med en del tverravstivninger, og brukt en annen type kiler for å bygge opp slik at vi unngår skeive belastninger. I tillegg begynner vi støpingen fra motsatt ende denne gangen, sier Gløersen.
Ferdig til sommeren
Nå regner de med at reisen som står der i dag blir stående til etter påske. Bjørum Sag bro skal være ferdig i månedsskiftet juni/juli.
Gløersen understreker at bru-problemene ikke påvirker den generelle fremdriften for strekningen Wøyen - Bjørum, som er en del av vegprosjektet E16 Sandvika - Sollihøgda.
Det som er mest kritisk er elektroarbeidene i Brenne- og Skuitunnelene, som starter om kort tid.
- Det tar nesten et år før alt elektroarbeidet er klart. Her må alt virke, slik at vi unngår å få de samme problemene som ved E18 i Vestfold, sier Gløersen.
Les også: Ny E16: Fem kilometer problemvei