Basert på Deepwater Enabler (SX 102)-designet, har Ulstein Sea of Solutions tegnet et hotellfartøy med køyeplass til 800 personer.
Skipet er tegnet for Casco Offshore og får navnet Casco Enabler.
Comfort Class
Det er lagt vekt på komfort og sikkerhet i tillegg til lave driftskostnader. Skipet tilfredsstiller DNV sin klassenotasjon Comfort Class.
Skipet skal leveres i andre halvdel av 2016, men verftet er foreløpig ikke valgt.
Les også: Rolls-Royce med nytt offshoredesign for canadisk rederi
Dagslys
Boligdelene er designet for å gi mest mulig lys til lugarene.
Fartøyet får separate bo-, felles- og arbeidsområde. Eksosrørene er plassert fritt og så langt fra boenhetene som mulig for å redusere vibrasjon og støy.
Fartøyet blir 144.6 meter langt og 33 meter bredt. Det får DP 3-system (dynamisk posisjonering) med doble systemer (redundans) for sikkerhet.
Skipet får kraft- og framdriftssystem på 28 MW (6 x 4,750 kW). Transitthastighet er 12 knop.
Klar for megakran
Mannskapsoverføring til plattform skjer via en teleskopisk gangbru. I utgangspunktet skal skipet ha en 50 tonns offshorekran ved 16 meter uttrekk.
Skipet er imidlertid forberedt på oppgradering til en 500 tonns kran, opplyser Ulstein i en pressemelding.
Les også:
Volstad-skip spekkes med ny skipsteknologi