E39 BOKN-HOPE

Nytt konsulentoppdrag: Kommunedelplan for E39 Bokn-Hope

Statens vegvesen har lyst ut anbudskonkurranse for arbeidet med kommunedelplan for E39-strekningen i Sveio.

Oslo  20180622.Statens vegvesen logoFoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Oslo 20180622.Statens vegvesen logoFoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix Foto: Gorm Kallestad/NTB Scanpix
12. mai 2021 - 13:04

Strekningen er en viktig del av ny fergefri E39 mellom Stavanger og Bergen, og er den vegstrekningen som vil binde sammen prosjektene E39 Rogfast og E39 Stord-Os (Hordfast).

Statens vegvesen har nå invitert til konkurranse om å lage kommunedelplan med konsekvensutredning for ny E39 Bokn-Hope.

Strekningen starter ved enden av Rogfast i Bokn kommune og ender på Hope nord for Førde i Sveio kommune. Der skal veien koble seg inn på eksisterende E39 som en midlertidig løsning i påvente av eventuell ny Bømlafjordtunel.

Det skal utredes to hele alternative løsninger som skal vurderes mot 0-alternativet langs den 57 kilometer lange strekningen.

Sentralt i arbeidet med kommunedelplanen er å holde kostnadene nede, redusere inngrep i verdifull natur og ha fokus på klimagassreduserende tiltak. Forslag til kommunedelplan skal være klar i 2023, skriver Vegvesenet i en pressemelding.

Strekningen går gjennom de tre kommunene Bokn, Tysvær og Sveio i fylkene Rogaland og Vestland. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Strekningen går gjennom de tre kommunene Bokn, Tysvær og Sveio i fylkene Rogaland og Vestland. Illustrasjon:  Statens vegvesen

– Å finne fram til de løsningene som samlet sett tar best hensyn til kostnader, natur, miljø, naboer, grunneiere og framtidige brukere er alltid krevende i et kommunedelplanarbeid, og kanskje spesielt i en så omfattende plan som dette, sier planleggingsleder Henry Damman i Vegvesenet.

Statens vegvesen vil starte arbeidet med statlig kommunedelplan for strekningen høsten 2021. Arbeidet innebærer å utarbeide kommunedelplan med konsekvensutredning inkludert kryss og lokalveitilknyting.

Planarbeidet omfatter 57 kilometer firefeltsvei, inkludert fire større bruer. Strekningen går gjennom de tre kommunene Bokn, Tysvær og Sveio i fylkene Rogaland og Vestland.

– Den varierende svisje-lyden fra turbinbladene kan oppleves som uhyre plagsom og fanges ikke opp av tradisjonelle metoder for støymåling, sier Bjarne Jensen, som her står foran vindparken sammen med Hildegunn Flengstad.
Les også

Mener vindkraften går på helsa løs: – Ble helt skrekkslagne

To alternativ skal utredes

Det er to nye traseløsninger som skal utredes i arbeidet med kommunedelplanen. For å redusere kostnader og inngrep i verdifull natur, er det behov for konsekvensutredning og utredning av begge løsningene. E39 og E134 har i tillegg fellesføring i området mellom Aksdal og Våg, og det blir derfor viktig å ivareta funksjonen til begge disse vegene i området.

– Det er et omfattende og krevende arbeid vi er i gang med. Vi ønsker velkommen mange kvalifiserte tilbydere slik at det blir god konkurranse, og vi finner den beste samarbeidspartneren for dette viktige arbeidet, seier Damman.

Anbudet inneholder flere opsjoner i tillegg til selve utredningsarbeidet:

  • For kryssområde E39- E134 mellom Isvik og Frakkagjerd (cirka 15 kilometer) skal det gjøres en overordnet trase- og verdianalyse. Leverandør skal prise 5000 timer til dette arbeidet.
  • Oppdragsgiver har opsjon på tilleggsarbeider på inntil 3500 timer.

Tilbudsfrist er 23. juni.

Rørosbanen går mellom Hamar og Trondheim. Her på Trondheim stasjon.
Les også

Arbeidstog sporet av på Rørosbanen – uvisst når den vil åpne

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.