Strekningen er en viktig del av ny fergefri E39 mellom Stavanger og Bergen, og er den vegstrekningen som vil binde sammen prosjektene E39 Rogfast og E39 Stord-Os (Hordfast).
Statens vegvesen har nå invitert til konkurranse om å lage kommunedelplan med konsekvensutredning for ny E39 Bokn-Hope.
Strekningen starter ved enden av Rogfast i Bokn kommune og ender på Hope nord for Førde i Sveio kommune. Der skal veien koble seg inn på eksisterende E39 som en midlertidig løsning i påvente av eventuell ny Bømlafjordtunel.
Det skal utredes to hele alternative løsninger som skal vurderes mot 0-alternativet langs den 57 kilometer lange strekningen.
Sentralt i arbeidet med kommunedelplanen er å holde kostnadene nede, redusere inngrep i verdifull natur og ha fokus på klimagassreduserende tiltak. Forslag til kommunedelplan skal være klar i 2023, skriver Vegvesenet i en pressemelding.
![Strekningen går gjennom de tre kommunene Bokn, Tysvær og Sveio i fylkene Rogaland og Vestland. <i>Illustrasjon: Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2675/2675409/Kart%2520E39%2520Bokn-Hope.jpg)
– Å finne fram til de løsningene som samlet sett tar best hensyn til kostnader, natur, miljø, naboer, grunneiere og framtidige brukere er alltid krevende i et kommunedelplanarbeid, og kanskje spesielt i en så omfattende plan som dette, sier planleggingsleder Henry Damman i Vegvesenet.
Statens vegvesen vil starte arbeidet med statlig kommunedelplan for strekningen høsten 2021. Arbeidet innebærer å utarbeide kommunedelplan med konsekvensutredning inkludert kryss og lokalveitilknyting.
Planarbeidet omfatter 57 kilometer firefeltsvei, inkludert fire større bruer. Strekningen går gjennom de tre kommunene Bokn, Tysvær og Sveio i fylkene Rogaland og Vestland.
![Klimaminister i Brussel-regionen, Alain Maron, ledet miljøministermøtet på vegne av det belgiske formannskapet. Han fikk flertall for loven om naturrestaurering, selv om Belgia avholdt seg fra å stemme.](https://images.gfx.no/130x87/2845/2845127/5827bc3b-2d9d-44e8-8eed-74425f173201.jpg)
EU: Vedtok omstridt naturlov
To alternativ skal utredes
Det er to nye traseløsninger som skal utredes i arbeidet med kommunedelplanen. For å redusere kostnader og inngrep i verdifull natur, er det behov for konsekvensutredning og utredning av begge løsningene. E39 og E134 har i tillegg fellesføring i området mellom Aksdal og Våg, og det blir derfor viktig å ivareta funksjonen til begge disse vegene i området.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
– Det er et omfattende og krevende arbeid vi er i gang med. Vi ønsker velkommen mange kvalifiserte tilbydere slik at det blir god konkurranse, og vi finner den beste samarbeidspartneren for dette viktige arbeidet, seier Damman.
Anbudet inneholder flere opsjoner i tillegg til selve utredningsarbeidet:
- For kryssområde E39- E134 mellom Isvik og Frakkagjerd (cirka 15 kilometer) skal det gjøres en overordnet trase- og verdianalyse. Leverandør skal prise 5000 timer til dette arbeidet.
- Oppdragsgiver har opsjon på tilleggsarbeider på inntil 3500 timer.
Tilbudsfrist er 23. juni.
![De to nye hydrogenfergene over Vestfjorden skal drives med hydrogen, men i mangel av offentlig finansiering er seks nye samband utlyst i år uten krav til nullutslipp.](https://images.gfx.no/130x87/2842/2842905/H2-Ferge%2520Torghatten_Norwegian%2520Ship%2520Design_2.jpg)
Nå står staten i veien for utslippskutt