Vegvesenet har en tid hatt planer om å utbedre riksvei 41 mellom Søre Herefoss og Hynnekleiv på Agder.
Nå er konkurransen om å utbedre parsellen Søre Herefoss-Engebu lyst ut. Den strekningen går fra Søre Herefoss og nordover langs østre side av Herefossfjorden.
3,3 kilometer av riksveien skal utbedres. Den blir 7,5 meter bred, og skal samtidig få en geometri som er i henhold til dagens krav. Ny trasé følger for det meste dagens vei.
På et sted må det fylles ut i Herefossfjorden, tillatelsen skal byggherren ordne med, men ellers vil all massedeponering skje på arealer langs veien.
På et annet sted skal Fjerdingsbekken flyttes en meter fordi veibredden øker. Den går i et betongrør med innvendig diameter på 2,4 meter under veien. Nytt bekkeløp må parallellforskyves slik at det får samme tverrsnitt.
Noen omtrentlige hovedmengder i dette prosjektet (cirkatall):
- Total fyllingsbehov (kvalitetsfylling): 103.000 pam3
- Sprengning: 130.000 pfm3
- Gravevolum av jord og løse masser: 30.000 m3
- Forsterkningslag: 12.000 m3
Formell sluttdato er satt til 5. juni 2025, men det aller meste skal være ferdig høsten 2024. Vi tar det kronologisk:
- Først og fremst er det såkalte budsjettforhold (altså penger som er til disposisjon) som spiller inn i denne kontrakten. Byggherren forutsetter av den grunn at arbeid for minst 30 prosent av kontraktsummen skal være gjort før 1. desember i år.
- Deretter er det slik at alle vesentlige arbeider skal være ferdige før 17. oktober 2024.
- Og så kan entreprenøren tar for seg slitelag, endelig veioppmerking og veiskulder året etter, og de oppgavene skal være ferdige før 5. juni 2025.
Tilbudsfrist: 3. juli.
Her koster fem kilometer ny vei en tredjedel av vanlig pris