Nordland fylkeskommune har invitert til konkurranse om fylkesvei 7234 Brønnøysund bru. Den trenger kappestøp noen steder.
Det ble gjort en spresialinspeksjon av brua sommeren 2021. Den avdekket omfattende kloridinntrengning i hovedpilarene. Spesialinspeksjonen ble utført av Dr. Ing. A. Aas-Jakobsen, og det var samme konsulent som vant prosjekteringsoppdraget. Gjennom prosjekteringen er det bestemt at det skal utføres kappestøp på de utsatte områdene.
Brua er en fritt-fram-bygd bru i spennarmert betong med 21 akser: 19 pilarer og to landkar. Samlet lengde er 550 meter. Det største spennet ligger i felt sju og er 110 meter langt. Brua har to kjørefelt og fortau på én side langs hele lengden. Føringsbredden er 6,0 meter på rett del og maks 7,5 meter i kurve. Fortauet er 1,2 meter bredt.
Brua er bygget i spennarmert betong. De benyttede betongkvalitetene og tilsvarende fastheter for de originale beregningene er C40 for bruoverbygningen og C35 for søylene. Brua er prosjektert av Aas-Jakobsen.
Brønnøysund bru har altså korreksjonsskader og kloridinntrengning i pilarene. Betongen må fjernes med vannmeisling før pilarene kan rehabiliteres med kappestøp. Skader på spilerekkverk skal også utbedres ved å delvis skifte ut og sveise inn nye spiler. Det er også registrert flere skader på fugekonstruksjonene, og de skal utbedres.
Bil- og gang- og sykkeltrafikken over brua skal opprettholdes i byggeperioden. Ved arbeid på de to hovedpilarene i akse seks og sju er det nødvendig med kjøring i ett felt og lysregulering.
Ifølge fylkeskommunen skal det være stans i arbeidene i fellesferien, altså ukene 28,29 og 30.
Frist for å bli ferdig er 10. november, og tilbudsfrist er 2. februar.
Problemene fortsetter på Hålogalandsbrua