E18/E39 GARTNERLØKKA-KOLSDALEN

Nytt oppdrag for E39 Gartnerløkka-Kolsdalen: Noen må ordne grøfter over havna

Arbeidene skal ta ni måneder, men det er mye som må koordineres med de andre entreprisene.

Mye parallelt arbeid og mange entrepriser. E18/E39 i Kristiansand er et komplekst prosjekt.
Mye parallelt arbeid og mange entrepriser. E18/E39 i Kristiansand er et komplekst prosjekt. Illustrasjon: Statens vegvesen
13. juli 2022 - 05:58

Dette er entreprise 3 av de mange oppdragene i dette prosjektet. Arbeidene har ikke så mye med selve veien å gjøre, men også her er det Vegvesenet som er byggherre.

Her skal entreprenøren grave lukkede grøfter over Kristiansand havn for fjernvarme, høyspent, lavspent, tele, trykkvann, spillvann og overvann. Dessuten skal det bores og etableres foringsrør for fremtidig fjernvarmerør og kabler mellom Møllevannsveien og Havneområdet. Størstedelen av arbeidene vil foregå inne på lukket ISPS-område og krever derfor tett kontakt og koordinering med Kristiansand havn.

Arbeidene i denne entreprisen skal foregå i havna. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Arbeidene i denne entreprisen skal foregå i havna. Foto:  Statens vegvesen

Og ikke minst - arbeidene må koordineres mot flere andre delentrepriser i samme prosjekt, og de ligger kloss oppi eller i anleggsområdet. Vi nevner noe:

  • Noen områder av entreprise 2 (E2) er ikke tilgjengelige før 1. februar 2023.
  • E2 har også lagret sand i østre del av området, og dette området er ikke tilgjengelig før årsskiftet 2022/23.
  • Et område hvor delentreprise E4 pågår er heller ikke tilgjengelig før årsskiftet.
  • E5, hvor det er sprengning i Duekniben, pågår også til årsskiftet.
  • Entreprise 7 består i å legge Møllevannsbekken i kulvert. Dette arbeidet skal gjøres parallelt med E3 sine arbeider og vil foregå mellom 1. januar og 1. juni i 2023. Drift og
    gjennomføring av E3 må ta hensyn til E7. E3 kan ikke legge kabler og rør på tvers av dagens Møllevannsbekk før kulvertelementene på de gitte krysningspunkt over Møllevannsbekken er lagt. Det vil være klart for å legge rør på tvers over
    Møllevannsbekken etter 1. mai 2023.

Prosjektet er pilotprosjekt for utslippsfrie anlegg. Det vil si at det ikke skal brukes maskiner og/eller kjøretøy som går på fossilt drivstoff på anleggsområdet.

Varigheten er anslått til ni måneder, og ferdigstillingsfrist er følgelig 1. juli 2023.

Vegvesenet holder tilbudskonferanse 17. august, og tilbudsfrist er 29. august.

Investor Bjørn Rune Gjelsten er eneeier av avfallshåndteringskonsernet Noah som igjen eier aksjer i batterselskapet Morrow.
Les også

Batterismell for Bjørn Rune Gjelstens avfallskonsern

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.