Fylkesvei 63 Geirangerveien går fra høyfjellet i Skjåk og snirkler seg ned mot Geiranger. Nå må fylkeskommunen forsterke Flåbrua steinhvelvsbru samt skifte ut bruplata.
Brua ligger på den litt lengre og forholdsvis rette strekningen mellom hårnålssvingene i den første stigningen opp fra Geiranger. Selve steinhvelvsbrua er fra 1880, og har en ombygd overbygning fra en utvidelse i 1959.
Brua er 7,4 meter lang. Den er fredet etter kulturminneloven, og det foreligger dispensasjon til å utføre vedlikeholdet.
I grove trekk går arbeidet ut på følgende:
- Rive eksisterende overbygning
- Erstatte bruplata med prefabrikkerte elementer
- Midlertidig sikring av steinhvelvet
- Svært forsiktig graving av løsmasser over steinhvelvet
- Forsterking av steinhvelvet
- Nye kantdragere og nytt rekkverk og slitelag
Veien har en ÅDT på 720, og trafikken skal gå via en interimsvei i anleggsperioden. Her er det bratt, så klart, og ingen omkjøringsmuligheter. Midlertidig vei må gå via ramper forbi arbeidsstedet.
Kontraktsverdien er anslått til ti millioner kroner.
Fylket understreker: Siden dette er en populær turistvei er det svært viktig at arbeidet blir ferdig når det skal. Sluttfrist er i utgangspunktet satt til 8. april 2022, og kan eventuelt godkjennes fram til fredag 6. mai 2022, men ikke lenger. Alt arbeid som medfører forsinkelser til etter 6. mai 2022 skal forseres, heter det.
Det blir tilbudskonferanse på Teams 11. juni, og frist for å gi tilbud er 2. juli.
Verdensarvfjordene: Krav om nullutslipp fra små skip