RASSIKRING

Nytt oppdrag: Fylkesveier i Telemark trenger ny skredsikring og nye tunnelportaler

Her skal det bygges et rasoverbygg og minst en tunnelportaler. Og det er opsjon på mer.

Dagens rasoverbygg ved Fjågesund.
Dagens rasoverbygg ved Fjågesund. Foto: Tor Arvid A. Gundersen
7. sep. 2022 - 11:23

Vestfold og Telemark fylke lyser ut prosjektet Skredsikring fv.3324 Fjågesund og fv.3320 Omnes, og det er en totalentreprise.

Modell av nytt skredoverbygg. <i>Illustrasjon:  Efla/Vestfold og Telemark fylkeskommune</i>
Modell av nytt skredoverbygg. Illustrasjon:  Efla/Vestfold og Telemark fylkeskommune

Entreprenøren skal prosjektere og bygge ett rasoverbygg og tre tunnelportaler, alt i betong. og her skal det skje:

  • Rasoverbygg ved Fjågesund på ca 70 meter
  • Omnestunnelen vest: cirka 10 meter portal
  • Fjågesundtunnelen sør: cirka 12 meter portal (opsjon)
  • Fjågesundtunnelen nord: cirka 15 meter portal (opsjon)

Hovedprosjektet handler om rasoverbygget og portalen til Omnestunnelen. Portalene til Fjågesundtunnelen er en opsjon, og det finnes også en opsjon på å bygge det nye rasoverbygget som tofelts passasje og ikke enfelts.

De to fylkesveiene ligger ved Flåvatn og Kviteseidvatn i Telemark. <i>Illustrasjon:  Vestfold og Telemark fylkeskommune</i>
De to fylkesveiene ligger ved Flåvatn og Kviteseidvatn i Telemark. Illustrasjon:  Vestfold og Telemark fylkeskommune

Fjågesundtunnelen og rasoverbygget ligger ved fylkesvei 3324 langs Kviteseidvatnet i Kviteseid. Omnestunnelen ligger på fylkesvei 3320 langs Flåvatn i Nome.

Dagens rasoverbygg ved Fjågesund er underdimensjonert og for kort. Det skal forlenges østover og blir rundt 70 meter langt. Overbygget fundamenteres delvis på peler til berg eller faste masser. Her er det fare for nedfall og steinsprang under anleggsarbeidene, og entreprenøren skal sette opp et 70 meter langt og fire meter høyt fanggjerde som arbeidssikring.

De tre portalene skal hindre nedfall av is i veien ved å lede vannet fra fjellet vekk fra tunnelen og veien. Her blir det vegetasjonsrydding samt rensk og sikring for å kunne jobbe trygt, og det trengs arbeider på eksisterende påhugg for å få god tilslutning mellom ny konstruksjon og påhugg/terreng.

Vestre portal til Omnestunnelen på fylkesvei 3320. <i>Foto:  Vestfold og Telemark fylkeskommune</i>
Vestre portal til Omnestunnelen på fylkesvei 3320. Foto:  Vestfold og Telemark fylkeskommune

Under arbeidene er det forutsatt at de to fylkesveistrekningene må stenges i perioder, men ikke samtidig. Stenging innebærer lang omkjøring. Veiene er populære sykkelruter i sommersesongen.

Sluttfrist er satt til 1. oktober 2024.

Byggherren holder tilbudskonferanse i Seljord 7. september, og tilbudsfrist er 1. desember.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.